Cum înveţi simplu fizica şi chimia sau Cum te îndrăgosteşti de fizică şi chimie

Urmăresc un blog inteligent, în care, din când în când, apar informaţii despre ce se mai întâmplă prin zona fizicii – da, da, a acelei fizici care bagă spaima în elevi şi care nu  mi-a plăcut niciodată la şcoală. Acest blog m-a făcut să mă întreb dacă e corect ca unii să aibă parte de o gândire atât de logică şi să poată pricepe toate aspectele lumii înconjurătoare, iar alţii – pardon, să fiu specifică!, eu! – să nu priceapă nimic din ceea ce se întâmplă pe lângă ei…

În fine, oricum nu se mai poate rezolva nimic acum; şcoala a trecut, spre deosebire de fiul meu care nu ştie să fie puţin înţelept la împuşcarea notelor, eu le vânam pe cele bune ca pe căprioare şi aveam parte de ele măcar, dacă nu de informaţii… Dar s-a întâmplat ceva de curând. Mai bine zis, într-o ocazie am fost singură într-o librărie şi mi-am petrecut vreo câteva ore printre cărţile expuse, iar majoritatea timpului a fost în compania uneia care m-a cucerit. Da, chiar m-a cucerit. Am parcurs-o cu încântare, am râs, am înţeles… şi mă întrebam de ce nu a fost chimia aşa când eram eu la şcoală. Mi-am propus să i-o cumpăr fiului meu când va fi mai mare – mi s-a părut cam scumpă atunci! – dar la acest târg de carte am avut o revelaţie: în aceeaşi serie este şi o carte despre principiile fizicii, ori el are din toamnă fizică. Ce să mai: am întins mâna spre cele două cărţi de la Rao şi le-am achiziţionat.

Fizica – personajele lumii invizibile este prima; creată de Basher, pe un text de Dan Green.

Tabelul periodic – elemente cu stil; are acelaşi concept al lui Basher, pe un text al lui Adrian Dingle.

28octombrie2011

Un link deosebit pentru cei care vor să înveţe în 3 ore sistemul lui Mendeleev.

Blogul în sine este plin de informaţii interesante, pentru suflet, iar acest ajutor pentru şcoală este un fel de bonus🙂

24.06.2016

Am găsit prin materialele mele această prezentare de la TED și poate vă este de folos. Nu am copiat numele celei care a vorbit, așa că cei interesanți se pot strădui singuri să afle.

Predau chimie.

0:14 (Explozie)

0:15 Bine, bine. E mai mult decât explozii, chimia e peste tot. V-ați surprins vreodată într-un restaurant luând o pauză, făcând asta repetitiv? Unii dau din cap. Nu demult, le-am arătat asta elevilor mei cerându-le să încerce să explice fenomenul. Întrebările și conversația ce au urmat au fost fascinante. Vedeți acest video pe care mi l-a trimis Maddie din perioada când predam a treia oară, în acea seară.

0:56 (Clang) (Râsete)

0:58 Desigur, Maddie, fiind și ea profesoară de chimie, mi-a plăcut că acasă a continuat să experimenteze cu această ridicolă demonstrație pe care am făcut-o la ore. Dar și mai mult m-a fascinat curiozitatea lui Maddie care a dus-o la un alt experiment. Dacă vă uitați în acel vas gradat, vedeți o lumânare. Maddie se folosește de temperatură pentru a extinde fenomenul la un nou scenariu.

1:23 Întrebările și curiozitatea similare cu ale lui Maddie sunt magneți care ne atrag spre profesorii noștri, magneți care sunt dincolo de orice tehnologie sau lozinci educaționale. Dacă punem tehnologia înaintea interesului elevilor, ne putem văduvi de cele mai importante unelte ca profesori: întrebările elevilor noștri. De exemplu, transferul unei prelegeri plicticoase, din clasă pe un dispozitiv mobil, s-ar putea să fie o economie de timp pentru instrucțiuni, dar din punctul de vedere al focalizării pe experiența elevilor, e același discurs dezumanizant doar îmbrăcat în haine de gală. În schimb, dacă avem curajul să provocăm confuzie, să-i lăsăm perplecși și să trezim întrebările elevilor noștri, prin acestea, noi, profesorii primim informații pe care le putem folosi pentru a croi metode durabile și moderne de instruire complexă.

2:19 Lăsând la o parte jargonul de hocus-pocus, adevărul e că predau de 13 ani și a trebuit să trec printr-o situație de viață-și-moarte pentru a ieși din 10 ani de pseudo-predare. M-a ajutat să-mi dau seama că întrebările elevilor sunt semințele adevăratei învățări și nu o curriculă scrisă ce dă sfaturi și informații aleatorii.

2:46 În mai 2010, la 35 de ani, cu un copil de doi ani și al doilea pe drum, mi-au găsit un anevrism mare la baza aortei toracice. A necesitat intervenție pe cord deschis. Acesta e e-mailul de la doctor, acolo în dreapta. Când l-am primit, am fost – cu majuscule – absolut terifiat, OK? Dar, spre surprinderea mea, m-a reconfortat oarecum siguranța chirurgului. De unde atâta încredere, îndrăzneală?

3:20 L-am întrebat și mi-a zis trei lucruri. A spus că în primul rând curiozitatea l-a determinat să pună întrebări dificile despre procedură, despre ce merge și ce nu. Al doilea, a adoptat fără frică procesul murdar dar inevitabil al încercărilor. Și al treilea, prin reflecție intensă, și-a adunat informațiile necesare pentru a pune la punct și a revizui procedura, iar apoi, cu o mână sigură, mi-a salvat viața.

3:51 Mi-am însușit mult din aceste cuvinte înțelepte și înainte de-a mă întoarce la catedră în toamnă, mi-am stabilit trei legi pe care le respect până azi la elaborarea orelor. Regula unu: Prima este curiozitatea. Întrebările pot duce la explicații extraordinare, nu invers. Regula doi: Folosiți-vă de greșeli. Toți suntem profesori. Știm că e nasol să înveți. Și cu toate că metoda științifică apare la pagina 5 din secțiunea 1.2 a capitolului 1, cea pe care o sărim cu toții, OK, încercarea poate fi o parte neoficială a ceea ce facem în fiecare zi la Sacred Heart Cathedral, în camera 206. Și regula trei: Practicați reflecția. E important ceea ce facem. Merită să avem grijă de asta, dar merită să ne și revizuim practica. Putem fi chirurgi în clasele noastre? Să acționăm ca și cum tot ce facem poate salva vieți. Elevii noștri merită. Și fiecare e diferit.

4:57 (Explozie)

4:58 Bine. Îmi pare rău. Profu’ de chimie din mine vroia doar să scoată asta înainte de a continua.

5:04 Acestea sunt fiicele mele. La dreapta e micuța Emmalou – familie din Sud. La stânga, Riley. Riley va fi fetiță mare în câteva săptămâni. Va împlini patru ani și toți știm că celor de patru ani le place să întrebe „De ce?” Da. De ce. Aș putea să-l învăț pe un astfel de copil orice pentru că e curioasă de toate. Cu toții am fost la acea vârstă. Dar întrebarea se pune în legătură cu profesorii lui Riley, cei pe care îi va avea. Cum vor cultiva ei această curiozitate?

5:40 Știți, aș zice că Riley e metafora oricărui copil și renunțarea vine sub diferite forme – de la liceanul din cl. a 12-a care s-a retras înainte de începerea anului, sau ultima bancă goală dintr-o clasă a unei școli medii urbane. Dar dacă noi, ca educatori, ne lepădăm de simplul rol de diseminatori ai unui conținut și ne însușim o nouă paradigmă de cultivatori ai curiozității și căutării, am putea aduce ceva mai mult sens zilelor de școală, prin încurajarea a imaginației lor.

 

11 responses to this post.

  1. thank youuuuuuuuuuuuuuuuu!!! muah, muah!🙂

    Răspunde

    • sper să te distrezi la fel de bine ca mine citind acele cărţi. oricum, cred că se vor demonetiza până are copilul tău nevoie de ele, poate atunci vor fi altele, dar ţie îţi vor fi prietene reale. sunt trăzzzzznite ca tine!🙂

      Răspunde

      • ofofofof, cum uiți tu mereu să te adaugi pe listă! Nu ca mine, ca noi!😆
        eu pentru mine le vreau, da repede, până nu crește copilu să mă întrebe una alta, că mă fac de râs!🙂

  2. Topita de compliment, vin si zic: cred ca fizica e si ea, ca si celelalte materii, dependenta de un anumit fel in care este explicata si predata, de cum sunt insurubate motivatiile si placerea de a o studia in capul tau uneori debusolat, dar de fiecare data intrebator si putin speriat de copil. O intalnire placuta cu ea iti poate schimba viitorul.

    M-ai facut curioasa de cartile alea. Pentru ca tot ajung in tara, o sa trec printr-o librarie sa le vad.

    Ii doresc fiului tau o intalnire castigatoare cu fizica!

    Răspunde

    • pentru că tot ajungi în ţară, dă-mi un semnal, măcar 1 minut să te salut şi să te strâng în braţe… că după aceea nu ştiu dacă nu cumva vei avea o sumedenie de şocuri. măcar să ştii că cineva s-a purtat frumos.🙂

      Răspunde

  3. Dacă te ajută… :)) nici mie nu mi-a plăcut fizica ori chimia… dar cred că asta ține și de profesor. Să dau un exemplu: până în clasa a 10-a nu mi-a plăcut deloc matematica😀 … unele chestii le toceam! până în clasa 10-a când am avut o profă super faină! știa să explice..nu țipa… nu te făcea de râs… și făceam multe probleme și exerciții… pentru prima oară în viață, în clasele 10-12 am avut media 10 la mate :)) (excluzănd clasele primare😀 ).

    Răspunde

  4. Posted by laur on 17 Ianuarie 2014 at 10:39

    totu e sa vrei

    Răspunde

  5. Posted by cristina on 26 Martie 2014 at 17:46

    Buna. Eu sunt in clasa a7a si imi place foarte mult atat fizica cat si chimia. Stiu,ca multi o sa ma jigneasca spunand ca sunt o tocilara sau o laudaroasa..insa tin sa mentionez ca nu este deloc asta,ci sunt o fata caruia ii place sa se distreze,insa imi place sa invat deoarece nu am o situatie materiala extraordinara (precum,sunt sigura,ca putine persoane o au) asa ca parintii nu imi vor putea plati toate necesitatile mele,si de aceea vreau sa ma intretin si sa traiesc pe picioarele mele si pentru asta este nevoie de carte caci nu se stie ce iti rezerva viata,iar aici ma refer ca oricand imi poate aparea in fata o meserie bine platita pe care poate eu nu o voi putea presta pentru ca nu am toate informatiile. Oricum,va urez succes, si va pup. :* :*

    Răspunde

    • fiul meu e în clasa a 8-a și adoră chimia.
      de restul nu-i pasă….
      cum aș putea să râd de cineva care poate avea grijă de viitorul nostru – chimia fiind cea care dă și mâncare🙂 și medicamente🙂 .

      Răspunde

  6. Cel mai bun articol despre Cum înveţi simplu fizica şi chimia sau Cum te îndrăgosteşti de fizică
    şi chimie pe care l-am citit!

    Răspunde

  7. […] via Cum înveţi simplu fizica şi chimia sau Cum te îndrăgosteşti de fizică şi chimie — Despre … […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

