Cele mai frumoase povestiri zen – Henri Brunel, Pro Editura si Tipografie

Dupa ce am citit articolul pe care l-am preluat si eu aici, am cautat sa gasesc mai multe pilde Zen, pentru că mi se par interesante. Am descoperit la biblioteca Emil Gârleanu cartea Cele mai frumoase povestiri Zen si unele dintre ele sunt de o mare valoare. Nu toate. Şi mai trebuie sa recunosc, unele par chiar stupide, mai ales pentru urechea mea de creştin aşezat, care nu poate să se imagineze picătură de ocean sau una cu firul de iarbă. Însă pe lângă faptul că mi-au fost de folos pentru a ilustra unele lucruri de care aveam nevoie la locul de muncă, pot spune că mă bucur pentru că am reuşit să înţeleg câte ceva şi din gândirea altor oameni.

Două lucruri inedite:

1. Cele patru locuinţe divine sunt, după tradiţia budistă:

– bunătatea iubitoare

– compasiunea

– bucuria

– seninătatea

2. Tsampa este mâncarea tradiţională a tibetanilor. Făina de orz, amestecat uneori cu grâu sau mazăre, este înmuiată, frământată într-un ceai sărat. Ea se serveşte la orice, oriunde. Călugării o mănâncă într-un bol de lemn, folosindu-se de degete.

Am să redau şi ultima pildă, intitulată În loc de rămas bun:

Un călugăr zen se pregătea să vorbească în piaţa mare a satului. Îşi compusese cu grijă discursul, dar o pală bruscă de vânt a făcut să-i zboare foile în crengile unui lămâi. Incapabil să găsească şirul predicii, a zis:

– Prieteni, iată în rezumat ceea ce voiam să vă spun. Când mi-e foame, mănânc. Când mi-e somn, dorm.

– Dar nu toată lumea face aşa? a întrebat cineva din mulţime.

– Nu, nu în acelaşi fel.

– De ce, maestre?

– Când oamenii mănâncă, se gândesc la o mie de lucruri; când adorm, se gândesc la probleme lor. Iată de ce nu fac la fel ca mine.

Călugărul a coborât în mijocul lor, a primit darurile, iar celor care încă îi mai puneau întrebări le răspundea…

– Detaliile le veţi găsi în crengile lămâiului…

🙂

Am foarte multe întrebări în legătură cu credibilitatea unor principii sau idei din zen, dar trebuie să recunosc relaxarea lui este totală. 🙂

5 responses to this post.

  1. Am citit si eu cartea, ca si extensie a unei lucrari pentru facultate. Cele mai multe ies in evidenta tocmai prin simplitatea de a explica lucruri care ne dau batai de cap.

    Răspunde

    • da, este un mod de a privi lucrurile care scoate in evidenta ca am inceput sa traim de-a valma cand nevoia noastra cea mai mare este de zambet senin si linistit. ce ma bucur sa te vad, frumoaso si desteapto! 🙂

      Răspunde

  2. Posted by Ionut on 11 Aprilie 2012 at 23:29

    Ma poate ajuta cineva? As vrea sa cumpar cartea dar nu o gasesc nicaieri. Daca vrea sa o vanda cineva lasa-ti un mesaj va rog ! Multumesc !

    Răspunde

    • cred ca prima data ar trebui sa te uiti pe net, la editura respectiva, ca sigur mai au in stoc.
      daca nu au acum, te poti inscrie acolo, cred ca o vor retipari.
      iti spun sigur ca cine o are nu o vinde… 🙂

      Răspunde

Lasă un răspuns

