Cărți pentru adolescenți – Fii bun până la moarte, Moricz Zsigmond

Eu am împrumutat cartea de la Biblioteca Emil Gârleanu. Dacă cineva o găsește pe la anticariat sau chiar în librării, am o rugămite, un mic semnal spre mine și eu voi reacționa. Mi-ar plăcea să o am, să fie a mea.

Cine este Moricz Zsigmond? Un domn, desigur, dar un domn care în cel de-al 60-lea an al vieții a scris 2 romane, 2 piese de teatru, două scenarii cinematografice, 320 de pagini de publicistică, 320 de pagini de cuvântări – rostite la întâlnirile cu cititorii, antologia pentru popor a literaturii maghiare, a redactat o revista și a transcris spre editare câteva opere ale unor clasici redescoperiți de el – în același an a apărut ediția în 30 de volume a operelor sale și-și pregătea o nouă ediție în 15 volume…

A reușit să scrie o trilogie de 1000 de pagini în 6 săptămâni, trilogie care rămâne un exemplu de perfecțiune stilistică și de construcție în literatura maghiară. Cel de-al doilea volum al romanului Haiducii, un roman de 380 de pagini, l-a scris în 29 de zile…

În fine, dacă mai înșir astfel de cifre, s-ar putea să nu mai am curaj să mai mișc un pai, văzând cât de puține fac eu pe lângă ceea ce reușea el! 🙂

Moricz scria: Eu doresc o școală unde copilul să meargă zburând. Eu doresc profesori de la care clasa să-și ia rămas bun plângând. Eu, dacă aș fi ministru, aș trimite spioni și aș mări salariile tuturor profesorilor de la care copiii și-au luat rămas bun cu lacrimile recunoștinței în ochi și aș sancționa pe fiecare profesor în fața căruia copiii stau cu spaimă, plângând, cu lacrimile fricii și suferinței în ochi.

Cu așa idei despre educație, e clar de ce am citit cartea… Eroul principal este un copil, dar acest copil este un simbol. Pentru ce… se descoperă doar dacă se parcurge romanul.

Îmi dau seama că mulți dintre noi cred ceea ce sintetizează scriitorul la începutul capitolului 7… *în care ciudățenia e că în jurul omului îndurerat toate sunt atât de firești și de vesele încât aproape că nu mai face să trăiești dacă viața ia atât de puțin parte la suferințele tale…*

Ei, eu sper ca nouă să ni se demonstreze că viața, care e ghidată de Dumnezeu, ne ia totuși în seamă, deși plângem în hohote sau mai ales pentru că am ajuns să plângem în hohote!

14 gânduri despre &8222;Cărți pentru adolescenți – Fii bun până la moarte, Moricz Zsigmond&8221;

  1. Nu mi-a cazut in mana nici o carte a acestui scriitor si acum imi pare rau pentru asta. Admirabile idei despre educatie si m-ar interesa sa aflu ideile sale si despre educatia in familie, care nu poate fi separata de educatia din scoala.

  2. Daca acest Moricz scria: Eu doresc o școală unde copilul să meargă zburând. Eu doresc profesori de la care clasa să-și ia rămas bun plângând..Eu pot ca sa spun ca am gasit acea scoala, sau poate sunt copiii mei indragostiti in asa fel de scoala incat ma uimesc. Sa va dau numai un exemplu.Nu odata s-a intamplat ca fetitele mele sa se scoale simbata dimineata si sa pregateasca de mers la scoala, iar atunci cind le-am intrebat de ce fac asta , ele au raspuns tot cu o intrebare,,dar de ce sambata nu se face scoala?.Cea mai mare fetita iubeste atat de mult scoala incat si ea vrea sa se faca invatatoare, si imi spunea asta la 6 anisori si imi spune asta si acum la 9 anisori..Si am ajuns repede sa inteleg de ce copiii mei iubesc scoala.Acolo in scoala sunt provocati ca sa munceasca mult in echipa, sa aibe micile realizari, sunt aplaudati chiar si pentru incercari nereusite, si sunt rasplatiti pentru orice bunavointa a lor in arta de a reusi, de a vrea ceva , de a muncii.
    Daca ati sti de cate ori au facut copiii mei cadouri acasa ca sa duca la scola sa dea la teacher, ati crede ca noi suntem prieteni de familie cu acei profesori.Imi aduc aminte de mine cand mergeam eu la scoala nu mergeam deloc cu drag, si mai ales stiind ca atunci cind greseam aratatorul de lemn imi inrosea palmele si imi incuia mintea tot mai mult.

    • la ce scoala merg copiii? daca tot sunt atat de deosebiti profesorii, cred ca ar trebui sa stim despre ei.
      macar sa ne dam seama cam ce trasaturi au – nu de ce se bucura copiii, ci ce au dezvoltat in ei acesti
      profi de-au reusit sa fie de dorit pentru copii.
      si fiului meu ii place la scoala lui, el regreta daca nu se duce o zi la scoala.
      mama lui, insa, nu e multumita de scoala lui, pentru ca se poate face mai mult.
      dar asta este diferenta dintre cineva cu studii de specialitate, care stie ca ar trebui sa fie altfel si un copil, care
      se bucura de orice. 🙂

      • ai mei copii merg aici, in Irlanda.Le-am dat la ore de vioara cu un profesor roman, si dupa o jumatate de an au zis copiii ca nu mai vreau sa auda de acest profesor, chiar m-am mirat de unde li s-au nascut aceasta idee, binenteles ca nu am cedat cerintelor copiilor, si dupa inca o jumatate de an totul a mers ca pe roate cu profesorul roman.acuma nu stiu cine s-a schimbat profesorul sau copiii?
        clar este ca le-a intrat un pic de muzica in cap.

      • profesorul roman mergea pe deviza:,,fa practica pana inebunesti”.ok.Cu mult timp inainte sa le dau la vioara fetele mergeau la ore de pian, mergeau cate o ora pe saptamana, dupa cateva lunii de zile profa irlandeza a zis sa mai reducem din timp, fiindca asta mica o cam ignora dupa o jumate de ora.Ok am redus, si rezultatele au inceput sa apara repede, pianul devenind repede ceva de nelipsit din viata copiilor.E buna cantitatea, dar daca excede calitatea, nu mai are nici o valoare.Oricum am tot respectul pentru profesori romanii, fiindca cine a vrut ca sa invete a ajuns departe.Profesori sunt buni, sistemul are nevoie de renovari in Romania sau poate de o schimbare .

  3. Pingback: CEREMONIALUL DE PETRECERE LA ROMANI - 3 - Cumpatare sau exces ?

Lasă un răspuns

