Muzeul Grigore Antipa – țineți-vă de cuvânt cu toți vizitatorii!

Așa cum fiul meu a ascultat ordinul direcțiunii școlii lui și nicio zi nu a călcat la școală în altă ținută decât uniforma școalară (ba chiar m-a scos din sărite că nu a vrut sub nicio formă să poarte o cămașă crem pentru că li s-a cerut să fie ori albă ori albastră, iar eu nu puteam în ziua respectivă să le spăl pe cele două…!), iar la sfârșitul anului școlar mi-a spus… *Să mai ai încredere în oamenii mari: proștii se supun, iar deștepții fac ce vor și nu pățesc nimic* (pentru că au fost copii care n-au respectat regula și evident – de ce oare atât de evident? 🙂 – nu au pățit nimic,

s-a supus și ordinului celor de la muzeu când am mers ieri să-l vizităm: Nu se fac poze.

În afară de noi, toți fotografiau. Scena cea mai amuzantă (mă rog, mie-mi venea să iau puțină magie de la Tinker Bell și să aduc la viață vreo 2,3 urși polari care să-i urmărească pe cei care cu impertinență făceau poze!) a fost când eu priveam pe datele explicative și o doamnă vădit indignată că-i stau în calea pozei a răbufnit spre fiul ei, pe care-l pozase până atunci cu fiecare animal și animăluț,

Uită-te și tu ce nesimțire, să stai în calea unei poze!

Acum trebuie să stabilim de partea cui sau în inima cui este nesimțirea…

Nimeni nu plătise pentru a face poze. Toți făceau filme cu telefonul sau poze cu telefonul, se uitau ca Jerry când iese din borta lui, cu sufletul la gură de înfometat!, observau că nu e nimeni pe lângă ei și pac, jang, bum-bum, poza, indiferent ce sunete ar fi scos minunatul telefon (la unul dintre ele cânta 20 de secunde, ca instrumentele morocănoase ale drumarilor și posesorul nici nu se sinchisea să scoată sonorul, nici să se potolească din fotografiat!). Cum apărea vreun angajat (dar cred că rondul îl făceau doar cele bârfite și nesuferite, pentru că celelalte stăteau desigur la dezbateri – despre cum să pui murături, bănuiesc, de vreme ce acum muzeul arată perfect!), toată lumea avea mâinile în buzunare.

Ar fi fost frumos să vină securitatea și să facă precum în Israel: aparatele de fotografiat (telefoanele) la control. Ar fi avut ceva timp de petrecut cu ștersul amintirilor vizitatorilor!

Să spun drept, muzeul chiar arată bine, e pus la punct (și virgulă) – sigur, mai sunt unele diorame prezentate mult prea sumar sau alambicat, dar în fine nu poate fi totul perfect. De asemenea, la ultimul etaj s-a încercat ceea ce în Madrid constituie un muzeu întreg, cu 2 etaje, o prezentare antropologică…

Ultima problemă pe care o am cu managerii de acolo este magazinul de suveniruri (souveniruri, vă rog!), unde lucrurile sunt mult prea scumpe, chiar dacă sunt luate de la Dragonul pe 2 lei sau mult prea sofisticate și scumpe, iar oamenii de rând, pe care vrei să-i familiarizezi cu știința nu-și vor permite să facă astfel de achiziții. Nu știu ce școli au absolvit ei, dar poate vor reuși să învețe să achiziționeze pentru orice buzunar, nu doar pentru străini sau pentru miliardarii României (a, încercați să rețineți că aceștia din urmă nici nu vin pe la muzeu, nici nu-și trimit copiii – decât în străinătate, nu la voi!).

Noi nu știm nici ce să vindem în magazine pentru a educa poporul, dar  să mai știm să vindem… imaginea țării noastre!

Deci mergeți la Antipa, că aveți ce vedea, animalele sunt expresive, prezentările de pe ecrane surprind momente interesante, din loc în loc sunt băncuțe pe care puteți sta (nu chiar peste tot!), computerele răspund curiozității fiecăruia, descoperiți animale despre care nu ați auzit niciodată – garantez pentru lucrul acesta, eu știu o sumedenie de animale, lumea lor fiind pasiunea mea, și totuși am găsit vreo câteva… care n-aveau nici nume în limba română! 🙂 Numele latinesc era tradus doar în engleză!

Vă veți simți bine.

Sigur, dacă îi veți cere copilului să fie cinstit, s-ar putea să-l auziți mârâind… *dar ceilalți de ce nu se supun regulilor*? În cazul în care vă veți lăsa cuprinși de frenezia fotografiatului, fără să fi plătit taxa, nu primiți nicio amendă, după cât am văzut eu în cele 3 ore de hoinărit pe acolo; dar poate că veți face ca mine, îl veți încuraja să rămână *la principiu*!

Pentru că, după cum cizmarul are cizme rupte,  iar croitorul are haine zdrențuite, nici eu, scriitoare, nu am carnețel pe care să scriu, dar eram consternați de acele 13 animale despre care nu citisem pe nicăieri, l-am rugat pe fiul meu să scrie pe telefonul lui toate numele, pentru a căuta detalii despre ele pe net. Culmea, una dintre supraveghetoare l-a văzut scriind și i-a atras atenția că nu are voie să pozeze, iar el i-a pus telefonul sub nas, să studieze cu ce se ocupa el. Cuvintele ei Scuzați! au însemnat pentru el mai mult decât toate pozele făcute în penumbră ale celorlalți. S-a gândit și el cum ar fi fost dacă fotografia și trebuia să dea socoteală de ceea ce exista în telefon și i s-a părut excelent să respecte regulile, chiar dacă restul nu le respectă și nici nu primește pedeapsă.

Până la urmă important e caracterul.

12 gânduri despre &8222;Muzeul Grigore Antipa – țineți-vă de cuvânt cu toți vizitatorii!&8221;

  1. E vorba de valori care in societatea românească nu sunt apreciate; caracter, onoare, simț civic etc. Ce conduita i se poate pretinde cetateanului obișnuit, când președintele senatului nu se rusineaza de fapta sa, ci spune ca se retrage din funcție doar dacă furtul sau e dovedit; iar când si acest lucru se petrece, își calca in picioare propriile cuvinte, in vazul întregii Europe?!

  2. Poate si-a dat seama sau il vei ajuta tu sa-si dea seama ca nefacind fotografii-cum faceau toti ceilalti-a devenit altfel,unic.Si asta poate fi mai important pentru el.
    Iar acel ,Scuzati! este mai mult decit toate legile sau regulile nerespectate de marea majoritate.
    E greu,dar ramine integru.
    Felicitari!

    • adevărul este că îmi venea să pedepsesc pe toată lumea din jur pentru suferința lui atât de mult încât, la un moment dat, când el s-a obișnuit cu gândul am constat că eu rămăsesem cu sechele sufletești 🙂
      sunt fericită că el învață lucrurile bune mai repede decât mine!
      mulțumesc pentru încurajare.

  3. Mie mi se pare o mare magarie sa interzica fotografiatul in muzee , sincer. Sa-mi explice ca se degradeaza exponatele lu peste si atunci pricep, dar altfel?
    E strict punctul meu de vedere….

    • păi, scumpa mea, să zicem că acele exponate chiar se deteriorează…
      unii le deteriorează și supraveghetoarele stau cu mâinile în sân, bazându-se pe faptul că au cerut un comportament sănătos.
      ori faci ordine printre vizitatori, ori nu mai pui nicio condiție.
      nu pui condiții și apoi nu-ți păstrezi cuvântul dat, că îl vei da afară, că îi confiști aparatul sau telefonul etc…

  4. Nu, nu la asta ma refer
    Exista exponate in Luvru de exemplu care pot fi deteriorate din cauza multiplelor fotografii facute cu blitz
    Daca asa stau lucrurile si la Antipa,jos palaria daca nu – nu inteleg de ce nu ar avea voie lumea sa faca poze

    • păi, ei n-au explicat de ce. o doamnă cu pălărie și un salvator cu pistol la mijloc mi-au pus în vedere că nu se fac poze decât dacă plătești.
      crezi că am mai întrebat de ce, când el avea de 3 ori înălțimea mea? 🙂

  5. Eh, si la Antipa, accentul se pune pe bani ca doar este criza financiara nu? Ei au interesul de a avea cat mai multi vizitatori si de asta mai pasuiesc pe unii…Dar cum ai zis si tu, nu este corect.

  6. Pingback: DAI TESTE ? AI EXAMENE ? - 6. Tehnica învățării eficiente

    • http://www.antipa.ro/taxe-foto-video
      intră pe site la ei! sunt mai multe informații decât ți-aș putea da eu.
      ‣ Taxă fotografiere interioară fără blitz (inclusiv telefon mobil): 10 lei / vizită;
      ‣ Taxă de fotografiere profesionişti: 1240 lei / oră;
      ‣ Taxă de filmare profesionişti: 2480 lei / oră.
      asta pentru cei interesați-instant! 🙂

Lasă un răspuns

