Lecție de economie pentru adolescenți

Termenul *economie* are mai multe sensuri – unul dintre ele este de a nu cheltui banii, de a-i strânge. Un altul este de a investi cum și când trebuie. Cele două se pot împleti perfect sau pot fi distincte.

Pentru a-l învăța pe cel de-al doilea, am avut nevoie de vizita la Muzeul Antipa. Fiind atât de scumpe lucrurile de acolo, i-am spus copilului, *promit că vei fi mult mai fericit mâine, după ce vom cumpăra din alt loc, pentru că vei înțelege niște chestii subtile. Nu pentru că de banii cu care ai cumpăra de aici o jucărie noi vom cumpăra de acolo 6, ci pentru că vei fi încântat să pricepi cum merg lucrurile și vei putea lua singur deciziile de rigoare.* S-a uitat băiatul uimit la mine, nu înțelegea nimic, dar mă credea, că doar ce putea face? Așa că vineri la ora 6 plecam spre Dragonul Roșu.

Da, știu, unii deja strâmbă din nas atunci când aud despre așa ceva, dar eu aveam multe de demonstrat unui copil care e la început de drum în ale vieții.

Trebuia să vadă în primul rând cât de puțin costă lucrurile luate din depozit.

În al doilea rând, trebuia să vadă că foarte puțini angrosiști vând la bucată.

În al treilea rând, era important să vadă că, dacă ar fi cumpărat totuși la bucată, ar fi trebuit să plătească vreo 3-10 lei în plus față de prețul celălalt.

În al patrulea rând era esențial să facă socoteala dacă timpul lui merită să fie cheltuit pentru a ajunge acolo, unde va face o economie care va fi mai mare dacă va achiziționa mai multe sortimente sau mai mică, dacă va avea nevoie doar de un simplu produs.

În ultimul rând, am făcut socoteala cu ceea ce avea el în desagă. Plătisem cât pentru 2 jucării din Antipa și avea 16 jocuri. Deci greșisem în aprecierile mele inițiale. Poate nu erau lucrurile de firmă, dar pentru un copil era important să fie tot ce-și dorea decât să fie puțin și cu o ștampilă extravagantă.

Regina descoperirilor lui a fost însă alta. Căuta o geacă verde. Asta își dorește de ceva vreme. Am luat la colindat km de standuri și nicăieri nu am găsit ceea ce-i place lui. A înțeles că dacă întreaga societate nu caută geacă verde, că nu e la modă, gustul lui nu prea contează pentru vânzători – rămâne să-și dea seama dacă își va păstra opțiunea sau o va schimba cu ceva ce e oferit că … se caută.

Pe de altă parte, dacă rămâne la dorința lui, are nevoie de răbdare sau de foarte multă atenție, că poate găsi pe unde nu se așteaptă.

Nu în ultimul rând, a priceput că el timp avea pentru astfel de lecții, fiind în vacanță, dar eu nu, și totuși am ales să fiu cu el pentru că doream să învețe pentru viață.

Cred că a fost o zi atât de bogată, nu în economii, cât în trăiri și sentimente… Și sper să rămână întipărite în minte – a lui, a mea și a celor care au pe cine să influențeze pozitiv…

2 gânduri despre &8222;Lecție de economie pentru adolescenți&8221;

    • sincer, eu nu am o plăcere deosebită de a mă lăuda cu ce fac, dar am constatat că există foarte mulți părinți care au nevoie de ceva idei. și din relațiile mele cu ei, dar și din căutările de la mine de pe blog. așa că am ieșit din tiparul meu, de a ține totul la jurnalul cu cheiță, pentru că sper să fiu de ajutor. cele mai accesate postări sunt cele care vorbesc despre relația părinte-copil sau despre dezvoltare personală.
      mie mi-ar plăcea să fiu mai *culturală* :-), dar dacă știu că în felul acesta ajut oamenii sunt foarte fericită.
      merci că ai ghicit! 🙂

Lasă un răspuns

