Nocturnă barocă la Biblioteca Națională – cultură și lectură în aer liber

În ultima seară, Irina Năstase a cântat la clavecin, bucurându-mă cu Jan Pieterszoon Sweelinck – More palatino și Pancrace Royer – La marche des scythes. Pilar Diaz Romero și Maxim Belciug au alcătuit un duo voce-chitară. Mi-au plăcut melodiile Villanella che all*acqua vai și Lo passariello, iar faptul că erau scrise de … anonimi mi-a adus iar în minte problema cu … nu rămâne nimic după tine. Probabil că acelor compozitori le-ar fi plăcut să știe că rămân cumva în amintirea oamenilor (și uite că mie mi-au plăcut melodiile lor!), dar nimeni nu le spune numele…

Meditațiile mele au fost încurajate și de lectura Adinei Cristescu. În prima seară am ascultat-o cu cele două sonete pe care le voi insera mai jos.

Sonet VII (8)

De ce-asculţi muzicile cu mîhnire?
(Nu bat război plăcerile-ntre ele),
de ce iubeşti ce ţi-i străin de fire
sau ţi-s mai drage, patimile grele?

Şi armonii ce-ţi par supărătoare,
nuntite într-adins sunt numai semnul
ce blînd te ceartă-n clipe solitare
că nu încerci să le deprinzi desemnul.

O strună-soţ şi-o strună-soaţă, iată
cum se-nţeleg şi fără grai şi-s parcă
bărbat, copil ori mamă îngrijată
şi-un singur cîntec să înalţe-ncearcă:

Vorbe-ntreite încercînd s-anime:
“Eşti singur? De eşti singur nu eşti nime’..

(trad. Gheorghe Tomozei)

sursa aici

LXVI

De tot scârbit, în moarte-aş vrea să fug,
Sa nu-i mai văd în zdrenţe pe cei buni,
Sluţenia ornată cu belşug,
Credinţa compromisă de minciuni,
Pe harnic în batjocură plătit,
Fecioarele împinse la desfrâu,
Dezonorat pe cel desăvârşit,
Pe şchiop ţinând zburdălnicia-n frâu,
ştiinţa-nlănţuită de tiran,
Talentul explicat de idioţi,
Apostrofat cel pur, ca grobian,
şi gardianul slugărind la hoţi.
Sleit de toate astea, aş pleca,
Dar lumii pradă las iubirea mea.

sursa aici

În ultima seară, actrița Adina Cristescu a expus din Cugetările lui Pascal, capitolul 6, Mizeria umană. Câteva citate am găsit aici.

Vreau să amintesc o întâmplare din prima seară, întâmplare care m-a determinat să o respect pe această femeie foarte puternică.

În timp ce citea de dragoste din sonetele trubadurului îndrăgostiților, un adolescent bolnav de sindrom Down a venit lângă ea și a luat-o după umeri (ea stând pe un scaun, el destul de scund, erau cam la aceeași înălțime). Instant, ochii celor mai sensibili s-au umplut de lacrimi, crezând că totul face parte dintr-o regie ce încearcă să aducă în atenție grija pentru … sau pentru … Actrița și-a terminat sonetele, apoi s-a ridicat și a plecat, în timp ce copilul a rămas pe scenă, pentru că el se rupsese de mama lui și venise lângă ea, fără să aibă vreo legătură cu ea.

Nu știu dacă altcineva ar rezista să fie atins de cineva necunoscut, în timp ce încearcă să fie pătruns și să inducă în ceilalți fior, dar am apreciat-o pentru că, până la urmă, tot ea a fost cea care l-a convins pe copil să coboare de pe scenă, când nu mai voia să plece de acolo.

Și dacă tot vorbim despre meditat asupra vieții, au existat doi compozitori din care Pilar a cântat Vincenzo Bellini și Saverio Mercadante a căror durată de viață a fost complet diferită, primul trăind 34, al doilea 75 de ani. Nu cred că mai trebuie să spun eu la ce m-am gândit, fiecare are minte și o poate lăsa să zburde spre meditat.

Nocturnele s-au încheiat acum, mulțumim organizatorilor și chiar și spectatorilor care au închis telefoanele deși erau în aer liber (multe telefoane se aud și în biserici și în sălile de spectacole, dar acolo nu s-au simțit! 🙂 ) . Și revistei Cațavencu, pentru ultimul număr al său, aflat la discreție în această ultimă seară.

Abia aștept următoarele evenimente organizate acolo!

5 gânduri despre &8222;Nocturnă barocă la Biblioteca Națională – cultură și lectură în aer liber&8221;

  1. Nici ca s-a putut, pt mine, un început mai bun al diminetii de duminica! După ce am încercat sa mă transpun in atmosfera Franța de tine in timpul serii baroce, am prelungit momentul navigand mai întâi spre paginile României literare ca sa descopar noua talmacire a sonetelor shakespeariene (o sa le compar odată cu varianta lui V Voiculescu), apoi pe situl de muzica, unde am petrecut o jumatate de ora in compania lui Charpentier.
    Miscator si episodul despre copilul apărut pe scena…
    Mi-ai luminat dimineața. Îți urez ca si la tine sa se arate la fel.

    • de aceea am și pus câteva sugestii, pentru petrecerea timpului, într-o atmosferă plăcută, pentru cine are inimă pentru așa ceva.
      pentru sonetul 66, ea a avut altă variantă, dar acesta a fost singurul pe care l-am găsit pe net, la prima căutare.
      și mie îmi place să găsesc în postări lucruri care să mă ajute să mă transpun 🙂
      dacă un singur om am ajutat, mai ales pe cel care mă delectează cu chestii intelectuale!, chiar că sunt fericită.

  2. ce frumos povestești… mi-ar fi plăcut să fiu în București și să mă bucur pe viu de experiența culturală nocturnă, dar următoarele evenimente nu le mai pierd :).

Lasă un răspuns

