Suomi sau cum se clădește cultura generală

Prin cărțile citite de mine de-a lungul timpului, nu am întâlnit explicația pentru acest cuvânt… suomi. De fapt, eu nu am întâlnit nici măcar cuvântul, pentru că, dacă l-aș fi întâlnit, cu siguranță că aș fi știut ce înseamnă; nu de alta, dar ador dicționarele și mereu le consult.

Prima dată când l-am auzit a fost în cadrul melodiei următoare.

La cuvintele refrenului nu înțelegeam ce se spune în loc de *feeling in my heart* (mi se părea că ori urechile mele au luat-o razna ori se aude… Finland in my heart) așa că am căutat versurile pe net. Binecuvântați să fie cei care au întocmit site cu lyrics 🙂 .

Deci Suomi – Finlanda sau limba finlandeză, în unele explicații; sau limba unor populații băștinașe din nordul Finlandei ori chiar acele populații…

Îl chem pe fiul meu și îi explic – mi se pare normal ca el să afle de la mine, în momentul în care am o revelație. Dacă eu aflu ceva și el preia de la mine, la vârstă mică, acumulează și ce e normal pentru starea lui și alte lucruri, își formează cultura generală necesară pentru a nu se simți nesigur în această lume atât de informatizată.

Zilele trecute am urmărit alături de copil clipul de pe net care te învață să spui Mulțumesc în 30 de limbi.

Când a văzut limba finnish (minutul 2, secunda 9) … a început să zâmbească… uite și suomi! Iar eu am triumfat că uite, frate, n-a uitat și chiar știe să integreze în momentul cheie…

L-am întrebat și pe soțul meu dacă el știe ce este suomi… A început să mustăcească. *Evident că știi, am dat eu înapoi. Tu știi geografie, ai studiat mult geografia…* *Nu din cauza asta știu… Suomi se numește echipa de rugby a Finlandei… Și peste tot se intitulează Finlanda – Suomi…*

Mda, eu am fost în 21 de țări, știu câte ceva despre ele, dar cum Finlanda nu a intrat în calcul pentru interesele mele… iată de ce nu aveam habar. Adevărul este că ce nu ne interesează nu acumulăm, dar măcar atunci când apare întrebarea am putea să fim atenți și să-i găsim răspunsul.

Un bonus de imagini Suomi :-), pe aceeași melodie…

… și unul cu muzica lui Sibelius, compusă special pentru Suomi

Și un bonus din 2 clipuri:

– *La mulți ani* în diferite limbi

– salutul în diferite limbi

7 gânduri despre &8222;Suomi sau cum se clădește cultura generală&8221;

  1. A propos de felul cum integreaza copiii noile lor cunostiinte. Cand fiica-mea era la gradinita s-a pus odată sa deseneze o scena din Noul Testament, cu Duhul Sfânt si Mariile in fata mormantului gol. A ieșit o scena cu trei cadâne, îmbrăcate sumar, si o aparitie informa de culoare albastra, reprezentantul-l pe Duhul Sfânt. Se vedea clar ca, pt ea, episodul biblic nu era decât o scena din aventurile lui Aladin si duhul scăpat din sticla. Nimic trist, nimic dramatic! Ori poate, un alt fel de dramatism, in consonanta cu ceea ce a văzut ea la tv in fiecare seara.

    • parcă noi putem să redăm intensitatea sentimentelor – n-o putem face dacă nu avem talent prin desen, iar prin cuvinte ne temem să ne deschidem. eu cred că ea simțea mai mult decât putea exprima prin pensulă… sau poate, vorba ta, când ai ochii sau experiența prea plini(plină) de tumultul societății noastre… totul se raportează la prezent.
      ideea este că e mult mai simplu să accepți de la un copil o astfel de reprezentare decât de la oamenii maturi – pe copii nu-ți vine să te superi, te amuzi și gata… rău e când se integrează noile cunoștințe ale maturilor într-un ritm de 0%

  2. Utile videoclipuri ! N-ai și unul cu ”Poftă bună!” și ”Să vă fie de bine!” ?! Nu de alta, dar nu demult, la Viena, am stat la masă la micul dejun ba cu niște cehi, ba cu niște japoneze sau coreene și ne-ar fi plăcut să le uimim cu zicerile astea !

  3. Prima dată am auzit de „suomi” când am vizualizat limbile pe care puteam să setez telefonul mobil. Habar n-aveam că se referea la Finlanda, dar m-a lămurit Google.
    Faine clipurile şi foarte urile, mai ales pentru copii, căci ei asimilează mult mai repede toate acestea.
    O zi bună! 🙂

Lasă un răspuns

