Anatol Grosu – Scrisoare din Filipeni

Am urmărit azi un episod din Monk, în care cineva spunea… *Lupt cu morile de vânt*, iar o tulburător de frumoasă tânără a aruncat o privire de căprioară împușcată, fiind nevoie să i se explice că este o chestie din literatură… Ea nu auzise în viața ei despre așa ceva. (Sper că nu toate manechinele sunt astfel 🙂 )

Din nefericire, sunt pe lume și persoane care se ocupă cu literatura, dar nu sondează mai adânc. Am participat la Gaudeamus la o lansare de carte, a lui Anatol Grosu, fost în Sibiu, acum în Moldova de peste Prut, iar cea care prezenta cartea lui spunea … *Probabil Filipeni este un ținut imaginar…*

Iar poetul zice plin de drăgălășenie… *Când eram mic, luam cu emoție Biblia și citeam scrisoarea către Filipeni, eram din ce în ce mai emoționat când îmi dădeam seama că apostolul Pavel avea de spus ceva special pentru mine, pentru satul nostru pentru că Filipeni este satul în care m-am născut.* Am râs pentru că iată, Filipeni nu era deloc imaginar, existau cel puțin două locații despre care, din cultura și meseria ei, persoana ar fi trebuit să știe…

Pe mine m-a impresionat Anatol Grosu cu poemul său, dar și cu mărturisirea lui despre acea vreme inocentă, când era dornic să știe cum de e atât de important Filipeniul lui, de vreme ce a primit o scrisoare, prin intermediul Bibliei… 🙂

Că tot e mâine ziua României, noi am fi emoționați, dacă am afla că primim o scrisoare specială pentru țara noastră? Dar, vorba aceea, cine să ne-o mai scrie, la cât de ocupați sunt oamenii în ziua de azi?

5 gânduri despre &8222;Anatol Grosu – Scrisoare din Filipeni&8221;

  1. Poate ca acea scrisoare o fi fost deja scrisă si chiar si prezentată (la târgul Gaudeamus), dar câți din cei aflați de fata cand s-a lansat cartea lui Vl. Tismaneanu, „Cartierul Primăverii”, au recunoscut-o ca atare?!

    • urmărești de zor fenomenele din cultura țării noastre :-)… eu dacă aș fi bibliotecară în Suedia nu cred că aș face asta 🙂 . am urmărit transmisia din Stockholm în care scriitorii cei mai mari ai Suediei vorbeau despre fenomenul literar. m-a amuzat ministrul culturii care a zis că s-a dus în China cu peruca a la Pippi Șosețica și i-a lăsat mască pe chinezi, care nu și-ar fi imaginat că ar putea fi așa de glumeț un cadru din conducerea unei țări. (mda, cu asta am demonstrat că, dacă pe mine mă interesează ce se întâmplă într-o țară care nu e a mea, pe tine cu atât mai mult te poate interesa ce se întâmplă într-o țară care a fost a ta 🙂 )

      • Mi se pare mult mai… palpitanta viața culturală din România.

        A propos de Pippi: Șosețica e numele ei consacrat in româneste? In cazul asta sensul e putin denaturat pt ca echivalentul lui Långstrump este „Ciorap lung” (banatenii ar spune: Ștrimflung)

      • dacă poți să-ți imaginezi, da, aceasta este titulatura.
        și eu m-am mirat, pentru că toate pozele din original o arată cu șosetele luuuuungi.
        dar, după cum spuneai, de viața palpitantă, la noi e și incultă! (hai, să nu dramatizez, să adaug…
        din când în când!)

  2. nu stiu cata experienta au cei care prezinta o carte;din experienta mea (incomparabila cu a ta), am vazut doar niste don’soare (sa nu le numesc altfel) care nu stiu cu ce se „mananca” literatura si care nu se straduie sa citeasca macar cateva randuri din cartile prezentate, ele sunt acolo pe post de ….nu stiu pe ce post! ca sa fie vizibile?!?!?

Lasă un răspuns

