Salate de crudități

De doi ani iau parte la seminare de sănătate, având un mic punct în program, dar bucurându-mă din plin de beneficiile participării… Astăzi a început seria, având ca subiect: Hrana vie.

Poate multe dintre lucrurile pe care le voi scrie sunt cunoscute celor mai minunate gospodine care stau pe blogurile de gătit. Felicitări! Eu nu știam toate aceste aspecte și poate prind bine și altor începătoare în ale bucătăritului…

1. Viața nu poate proveni de la ceva mort, deci refacerea organismului nostru este legată direct de ceva viu, reînnoind zilnic viața în celule și țesuturi. Produsele consumate în starea lor naturală, crudă, conțin viață.

2. Produsele crude sunt bogate în enzime, sunt produse organice. Acele produse în care enzimele au fost deteriorate în timpul prelucrării termice, sunt produse anorganice, sunt moarte.

3. Enzimele sunt substanțe pe care omul nu le poate produce sintetic în organismul său. Enzimele sunt sensibile la temperaturi înalte, sunt active până la temperatura de 50* C. Devin inactive de la – 45* și dispar peste temperaturile de 55*. Unele produse supuse la temperaturi pot menține în viață organismul, dar în dauna sănătății și cu pierderea energiei și a vitalității.

4. Componentele cele mai importante ale enzimelor și hormonilor sunt microelementele. Ele au fost descoperite relativ târziu. Organismul uman conține 59 de microelemente care iau parte activă la toate funcțiile sale. Doar anumite alimente crude conțin cele 59 elemente – morcovii, ridichea neagră, varza, lucerna, castraveții, ardeii, fasolea, măslinele, porumbul, alunele de pădure, semintele de dovleac și algele. Și celelalte conțin microelemente, dar nu pe toate 59.

Pentru salatele de crudități:

1. nu se combină legumele cu fructe (excepție: merele și citricele)

2. dovlecelul nu se rade, ci se taie cubulețe

3. mărul, dovleacul se rad pe răzătoarea mare

4. ceapa nu se toacă foarte mărunt pentru că pătrund substanțele aromatice în salată, denaturând gustul celorlalte legume

5. legumele cu frunze se taie cu cuțitul și se adaugă 1-4 linguri pe porție

6. conopida crudă și broccoli se taie sau se toacă 1 lingură la porție

7. ardeiul gras se taie rondele sau se toacă – pentru o porție, o lingură mare, pentru ornat, 4 rondele

8. salată – 6-10 frunze pe porție

9. avocado – se taie felii, se așază pe marginea salatei

10. roșiile se taie cubulețe

Am degustat o salată excelentă cu dovleac așa că dintre cele 4 rețete pe care le-am primit azi v-o voi trăda pe aceea:

– 2 linguri frunze țelină

– 2 linguri morcov ras

– 2 linguri salată verde tăiată

– 2 linguri ceapă tăiată

– 1/2 roșie tăiată cubulețe

– 2 linguri varză roșie

– 2 linguri dovleac ras

– 1 măr tăiat mărunt

– 2 linguri alune sau nuci tocate

– 1/2 avocado tăiat felii

– 2 linguri ridiche neagră

– măsline

– pătrunjel verde

Se pun în straturi: frunzele de țelină și morvocii peste care se pot pune amestecate salata, ceapa și roșiile; deasupra se pune varza roșie. Pe mijloc, dovleacul ras, bucățelele de măr; feliile de avocado și de ridiche neagră se vor așeza lateral, iar măslinele în mijloc. Se garnisește totul cu pătrunjel verde.

Sosul – maioneză de pufuleți (asta e preferata mea) sau alt tip de sos făcut în casă, fără oțet sau conservant.

Partea de cosmetică o las pe altădată, pentru că fiul meu învață de zor pentru olimpiada de religie și mă tot întreabă lucruri la care trebuie să mă concentrez serios. Cum ar fi să-i răspund la: *Cui a cerut Mântuitorul să-i pregătească Paștele?* (nu peștele, da? 🙂 ) – Nu știu, dar ce știu este că înainte sau după trebuie să folosească Piatră de Alaun sau să încerce pasta de dinți făcută în casă… Mai bine mă concentrez, îmi dau seama că cei doi sunt Petru și Ioan și repet cu el, ca să termine mai repede, nu? 🙂

16 responses to this post.

  1. vreau si eu sa particip!!!

    Reply

    • îmi pare rău că nu am știut că vreeeeeeeeeeeeeei! te luam și azi. dar nu-i nimic, mergem duminica viitoare, apoi mai sunt 4 ocazii. îți voi povesti tot, oricum, îți dau și materialele.
      o săptămână bună… oricum, noi ne vedem marți, nu, la curs. și nu uita de ciocolată.
      salată de crudități, salată de crudități, dar cu ciocolată ca desert… 🙂 🙂 🙂

      Reply

  2. “enzimele sunt scanteia vietii”, enzimele din alimente vii!

    Reply

  3. In wk am preparat un tort vegan super!
    N-am avut capsuni,asa ca ”imbunatatit” reteta si am pus fructe de sezon.De aici ma inspir: http://corinabacalu.blogspot.ro/2011/04/tort-cu-capsuni-si-ciocolata(pe care l-am facut de 2 ori)
    http://oliviasteer.ro/ohhspatz-rawial-iii/
    http://ligiapop.com/retete-vegane-fara-foc/

    Reply

    • merci de sugestii. cred ca imi vor fi de folos, daca ma voi gandi sa ma apuc de asa ceva.
      oricum, eu sunt echilibrata, nu pot sa spun ca inclin spre bucataria fara foc spre veganism sau
      bucataria traditionala… eu mananc pentru a trai, nu traiesc pentru a manca.

      Reply

  4. Foarte utile informatiile. Mi-ar placea sa particip si eu la astfel de cursuri, dar din pacate in orasul meu, micut, nu se organizeaza cursuri de genu. Asa ca, “profit” de avantajul tau sa ne mai dai niste info 🙂

    Reply

  5. Iti recomand un site cu info la fel de utile: http://elena-nita-ibrian.blogspot.ro/

    Reply

  6. E bine sa nu fii ”dependent” de mancare,dar pentru diversificare si sanatate imi place sa incerc hrana vie. Oricum…felicitari pentru articol! E pe ”gustul” meu.

    Reply

  7. Numai ce am mâncat și parcă iar mi-e poftă de o salată mai deosebită. 🙂
    Apropo, folosesti ulei din seminte de dovleac pt salate?

    Reply

    • nu, dar uite că mă voi duce chiar azi să cumpăr, ca să văd dacă îl suport. sper că nu a fost o glumă, că eu chiar ies din casă 🙂 .
      în schimb folosesc semințe de floarea soarelui ca pateu și sunt superbe.

      Reply

      • Nu a fost o gluma. Eu am facut cunostinta cu uleiul din seminte de dovleac in Austria, unde in Styria este un produs cu traditie si cu mare cautare.Nu stiu dacă găsesti in comert, eu nu am vazut. S-ar putea sa gasesti pe la piata, la tarani(aia adevarati), cel putin prin zona noastra se gaseste pe la tara.
        Se foloseste cu moderatie, caci gustul specific este destul de puternic. Nu trebuie sa te sperie culoare neagra(ca uleiul de motor ars) pt ca odata pus in mancare devine verde. Pateaza usor, se spala greu,dar se decoloreaza la soare.
        Revenind la gust e… mmmmmmmmmm. 🙂

      • cumpărat-am de la Plafar. diseară, gusta-voi și reveni-voi cu impresii 🙂

      • Se găsește la Plafar??? N-am avut habar. Sigur e ulei alimentar? 🙂
        O să-ți placă, sunt convins.
        Poftă mare!

      • locuim în București, capitala unei țări din Uniunea Europeană … 🙂
        avem totuși de toate. doar aroma vieneză, nu! (deși la târgul de Crăciun au încercat
        să copieze târgurile vieneze! 🙂 )

      • Ai dreptate, totul e să știi unde să cauți… 🙂

Leave a Reply

