Castelul Iuliei Hasdeu, Câmpina

castelul Iuliei Hasdeucastelul Iuliei bust Bogdan P.Hasdeucastelul Iuliei programPentru cei care nu știu despre ce este vorba, o minimă informare a la Wikipedia și una cu detalii de ifose de știință. Castelul este interesant de vizitat pentru cultura generală a fiecăruia, dar trebuie să ai mare grijă, dacă ești puțin mai ușor de influențat de atmosfera spiritistă. Este o realitate care nu se poate ascunde.

Deși statuia Mântuitorului tronează în centrul clădirii, undeva sus, unde se ajungea cu ajutorul unor scări, totul a fost aranjat pentru a se chema spiritul Iuliei și a se vorbi cu ea. Castelul este foarte bine întreținut, spre deosebire de alte locuri de cultură din România și, deși este un loc mic (mai bine îi zicea castelaș), oferă posibilitatea de a afla totul despre exponate, istoria castelului, istoria familiei Hasdeu, (4 generatii de intelectuali, care au scris in 4 limbi diferite!) prin aparatele moderne pe care le primește fiecare vizitator.

Se poate vedea ușor din programul afișat de ce e atât de înfloritor castelul, spre deosebire de restul: există evenimente la care se participă masiv și se investește. Fiecare cu alegerea lui, pentru rezolvarea problemelor de durere sufletească. Sigur că eu nu aș alege această cale, datorită modului diferit în care privesc lucrurile, dar cine aș fi eu să judec alegerile lui Hasdeu. (Poate nici fiica lui nu ar fi fost de acord cu alegerea lui, dar astea este o chestiune care nu ne privește pe noi!)

M-a impresionat povestea păpușii Iuliei – Hasdeu s-a despărțit de ea când a descoperit o fetiță excepțională, Aurelia Cionca. Aceasta a cântat la pian și probabil savantul și-a amintit de geniul fiicei lui și i-a oferit păpușa cu cap de porțelan. Mai târziu, Aurelia a devenit o pianistă strălucită. Mi-a plăcut și birouașul la care scria Iulia – titulatura lui era cam așa *mescioara la care scria…* – mescioară 🙂 , ce drăgălaș sună! Scrinul cu scrisori trimise tatălui este de asemenea deosebit: ea își așternea gândurile în franceză și primea răspunsul tatălui ei în limba română.

Până la urmă totul vorbește despre dragostea pe care un părinte o simte pentru cea căreia i-a dat viață – după ce am văzut atât de multe cazuri de felul acesta, îmi dau seama că îți trebuie o decizie bine întemeiată ca să nu apelezi la magie, în speranța că vei fi alinat în durerea ta, de ceea ce ar putea părea că este … reluarea legăturii cu cei dragi. Cine sunt cei care răspund, însă, constituie o altă discuție, care nu își are locul aici. Pentru mine, vizita la castel a fost tulburătoare pentru că mi-a amintit despre fragilitatea vieții.

Am spus o rugăciune, în parcul bine îngrijit al castelului: o rugăciune pentru cei care au cunoscut, ca și Hasdeu, pierderea copiilor dragi! Nu se știe ce ne aduce ziua de mâine – nimeni nu e stăpân pe viața lui. Acela a fost momentul când mi-am amintit de o cunoștință absolut întâmplătoare: o prietenă din Spania m-a rugat să fac rost de un bilet la un spectacol pentru prietena ei bolnavă de leucemie, spunându-mi că este cea ma mare dorință pe care o mai are de la viață, pentru că știe că va muri. Cuvintele dureau. Seriozitatea cu care se vorbea despre moarte și despre iminența, conștiența acesteia, era cumplită și pentru mine, dar pentru cei atașați de ea…

Am fost cu această cunoștință la spectacol și ne-am bucurat împreună, deși abia atunci ne-am cunoscut. Peste 2 ani, după lupte grele, fizic și emoțional, minunata făptură a murit. Adevărul este că nimic nu doare mai mult ca pierderea celor pe care i-ai făcut să vadă lumina zilei. Inexplicabil și dătător de furie este momentul pierderii lor. Dar cei care se ridică de unde îi strivește viața și îi ajută pe ceilalți, rămași în urmă, văd totul cu alți ochi  și cu o altă inimă.

Durerea nu poate să dispară, cel mult să fie estompată, dar, dacă e canalizată pentru susținerea celorlalți, care trec și ei prin ceea ce ai trecut tu, va ajuta lumea îndurerată din jur – prin înțelegerea de care cei triști pot da dovadă.

Dumnezeu să le dea putere celor care trec prin astfel de crize și nouă înțelepciunea de a fi alături de ei, în momentele lor dificile.

2 gânduri despre &8222;Castelul Iuliei Hasdeu, Câmpina&8221;

    • Impresionant..nu am auzit niciodata povestea aceasta. Am citit pe nerasuflate tot ce am gasit referitor la acest subiect si m-am cutremurat; in acelasi timp, inclin capul cu respect in fata unui asemenea geniu.

Lasă un răspuns

