Examenul oral la Cursul de Formator

Prezentarea fiecăruia dintre noi trebuia să aibă amprenta a tot ceea ce am învățat, subiectul l-a ales fiecare, în funcție de domeniul său de interes. Eu am luat niște materiale pe care le aveam din mai multe cărți – nu mă întrebați care, că nu mai știu, dar dacă vi se par atât de mărețe, mă voi concentra să-mi amintesc 🙂 ! – și am realizat o prezentare cu titlul: Cum să scapi de îngrijorări.

  1. Bine ați venit la cursul prin care dorim să învățăm cum să scăpăm de îngrijorare. De vreme ce vă aflați aici și ați plătit o sumă atât de mare, este clar că sunteți interesați de acest aspect. Mă numesc AAA și sunt specialistă în îngrijorări – în primul rând, în a mi le formula, abia apoi în a le îndepărta (soțul meu este martor pentru lucrul acesta!) Înainte de a găsi soluții, haideți să înfruntăm realitatea și să ne prezentăm; ar fi bine să știm pe larg despre îngrijorările fiecăruia, dar neavând timp, vă rog să vă întoarceți spre persoana de lângă voi și să-i spuneți următoarele: Mă numesc… și cel mai mult mă îngrijorează că… (sigur, veți mărturisi îngrijorarea cea mai dificilă, dintre cele care pot fi spuse, pentru că pot exista și îngrijorări despre care nu putem vorbi cu nimeni). Haideți… mă numesc … și cel mai mult mă îngrijorează… În ce mă privește, mă numesc AAA și cel mai mult mă îngrijorează starea de siguranță a copilului meu; atât de mult mă îngrijorează încât uit cum se spune din bătrâni că există un înger pentru fiecare dintre copii și că el îi va purta de grijă, uit că are 13 ani și măsoară 1,70, uit că dacă mă îngrijorez nu rezolv nimic, așa că imediat cum iese pe ușă, mi se face inima mică-mică de spaimă și încep să creez tot felul de scenarii cu privire la lucrurile rele care s-ar putea întâmpla. Cam așa se întâmplă și cu îngrijorările voastre?
  2. Pentru a te putea dezvolta, trebuie să scapi de îngrijorări pentru că ele sunt o dependență îngrozitoare, la fel de dificilă ca alcoolismul sau drogurile. Cred că acest domeniu este singurul în care se poate afirma *cu* dai înapoi, *fără* mergi-nainte.
  3. De fapt, ce sunt îngrijorările? Gânduri de teamă cu privire la o anumită problemă. Sunt îngrijorările îndreptățite?? NU, nu sunt. Problemele pot fi reale, deși unele chiar nu sunt, dar îngrijorările chiar nu sunt îndreptățite. De ce? Ele nu rezolvă problemele, niciodată nu le rezolvă, ci mai degrabă le înrăutățesc. Dacă am descoperit lucrul acesta din practică și dacă suntem conștienți de cât de ineficiente sunt îngrijorările să vedem cum putem lupta împotriva lor.
  4. Spuneam că îngrijorările sunt gânduri. Ei bine, primul pas este să fim conștienți de necesitatea de a lupta împotriva acestor gânduri. Conștientizarea este necesară nu numai pentru a lupta împotriva lor ci și pentru a descoperi cât de des facem lucrul acesta. Așa că de câte ori avem un gând care începe cu *dacă…*, *ce mă fac?*, *totuși…*, trebuie să începem să raționăm – nu ne lăsăm în seama sentimentelor, ci punem logica la lucru. Ce ne spune logica? Omul supraestimează 2 lucruri: probabilitatea ca răul să se întâmple și dimensiunea răului care s-ar întâmpla. Un lucru avem de făcut acum: să ne amintim de cazuri specifice în care grijile nu s-au împlinit. Cei mai ordonați și cei vizuali, pot folosi chiar stickere sau post-it pentru astfel de amintiri – ori lipite atunci când s-au întâmplat, ori lipite acum, ca un semn că se trece peste o nouă provocare.
  5. Dacă, de-a lungul zilei, ești tentat să te gândești la ceva care te copleșește, refuză să accepți gândul, spunându-ți *Îl păstrez pentru cele 5 minute de îngrijorări*, iar seara ia-ți 5 minute în care să stai cu un caiet de îngrijorări în față – fetele pot folosi un fel de jurnal frumos colorat, ca să se mai destindă, bărbații, evident, un carnețel cât mai mic, pentru ca să nu dea dovadă de prea mare slăbiciune, cum că ar putea vreodată să umple un catastif de felul celor pe care le umplu femeile. Ce vei descoperi, în fața caietului? În primul rând, cele mai multe dintre grijile tale au dispărut – ori erau fictive, ori s-au dus de la sine, prin activitatea ta sau prin conjuncturi, iar dacă ele au rămas – oricum nu sunt mai mult de 3, așa că petrece câte un minut evaluând-o pe fiecare: nu catastrofa, nici n-o ironiza – pur și simplu, detașează-te de tensiunea ta, spunându-ți că prietenul tău are o problemă – ce soluție i-ai da, dacă ți-ar cere sfatul. Scrie răspunsul și închide caietul, după care mergi la culcare cu încrederea că ajunge zilei necazul ei, iar noaptea este un sfetnic bun – nu printr-o veghe continuă, ci printr-un somn odihnitor.
  6. În ceea ce privește grijile, când le confrunți, descoperă dacă ele pornesc de la așteptări realiste sau de la exigențe exagerate. Perfecționismul este dușmanul vieții, nu atunci când perfecționismul înseamnă a face lucrurile bine, ci atunci când ceea ce vrei să faci nu este rezonabil, nu este cântărit cum trebuie. Într-o lume defectă, așa cum este a noastră, nimic nu este perfect – poți să fii liniștit că te-ai străduit să faci totul cum trebuie, dar dacă nu ai reușit sau nu vei reuși, nu trebuie să te lași pradă disperării.
  7. Important pentru îndepărtarea îngrijorării este să nu crezi că trebuie să faci totul de unul singur. De vreme ce ai prieteni pentru distracție, sigur ai și prieteni pentru momente dificile la care trebuie să apelezi când dai de greu, iar dacă nu ai prieteni, poți să-ți faci un plan cum vei reuși să realizezi aceasta. Decât să te îngrijorezi, mai bine faci planuri unde și cum să-ți găsești prieteni adevărați.
  8. Când sunteți îngrijorați cu privire la un anumit lucru pe care nu credeți că îl veți face bine, ascultați-vă cu atenție cuvintele pe care le spuneți cu privire la voi. Când vă priviți în oglindă, cum vă vorbiți, când sunteți nemulțumiți de voi? Dacă un alt om le-ar spune în dreptul vostru, nu v-ar conveni, nu le-ați accepta și nu ați fi prieten cu acel om. Dacă aceste vorbe v-ar fi aruncate de cineva, pe Facebook, nu l-ați da afară?
  9. Dacă totuși îngrijorarea persistă, amintește-ți că este important să faci eforturi conștiente de a te relaxa – ori ieși afară, ori dai un telefon cuiva care te binedispune, ori te uiți pe imagini care te deconectează, ori apelezi la trusa de prim ajutor în caz de îngrijorări. O carte amuzantă – terapia, discuția cu un copil mic și entuziast, jucăria motivatoare, terapia prin culori – hrană colorată, haine, mediul ambient. (evident, la kitul contra îngrijorării, am scos Albinuța mea de-acum celebră, care fascinează prin veselia ei, tricouri vesele, unul al meu și unul al soțului meu, caiete elegante.)
  10. Soluția cea mai sigură împotriva îngrijorării este rememorarea lucrurilor pozitive din viață – mai ales a modului în care ai depășit cele mai mari probleme. De aceea e important să ai un fel de jurnal al victoriilor – profesionale, emoționale, spirituale sau, dacă ai o ținere de minte excelentă ori nu-ți place să petreci timpul relatând pe larg despre cum ai trecut cu bine o încercare, în caietul pentru îngrijorări, dar pe partea opusă, redă în 10 cuvinte cele mai mari împliniri ale tale
  11.  Nu considera că greutățile sunt piedicile universului care complotează împotriva ta, ci toate lucrează împreună pentru a te duce înainte.

Cam acestea erau ideile principale. Evident că nu am putut vorbi despre tot, pentru că depășeam minutele alocate (între 5 și 7 aveam voie).  Colegii mei au vorbit despre:

1. Culoare și afectivitate umană

2. Business continuity and disaster recovery

3. Coaching

4. Strategii de motivare a angajaților

5. Despre Create yourself

6. Managementul conflictului

7. Quiling

8. Curs de foto

9. Acompaniamentul muzical în dans

10. Prevenirea și combaterea violenței în familie

11. Public speaking

12. Mic profil al poporului român

Evident că toate au fost interesante, dar cred că cea mai mare provocare pentru noi a fost reprezentată de colegul care avea 20 de ani și deja are doi clienți pentru franciza lui. El a susținut seminarul Cum să devii un bun francizor!

Ne-am întors acasă, noaptea, târziu, pentru că totul s-a lungit, iar când am deschis Facebook… sora mea îmi lăsase un mesaj, să citesc o poveste inspiratoare despre franciză (habar nu avea de colegul meu!) și mă întreb dacă nu cumva este un semn…

Pentru cele dintre noi care se întreabă ce ar putea face în viață sau cum ar trebui să acționeze în viitorul apropiat… aici.

Eu cred că am luat examenul 🙂 . Și ceilalți, cu siguranță. Examenul scris îl avem peste 8 zile. Acela va fi mai greu, dar nu imposibil, nu? Să sperăm.

Anunțuri

8 responses to this post.

  1. Îți țin pumnii la examenul scris iar tie nu-ți rămâne decât sa-ți alungi… ingrijorarea!

    Răspunde

  2. Asta se cheama si anxietate si isi poate avea radacinile in teama de abandon din copilarie. Toti suntem mai mult sau mai putin ingrijorati dar daca mai suntem si perfectionisti de tip obsesiv compulsiv, am pus de-o combinatia mortala.
    Felicitari pentru examen, la scris ai 10 cu felicitari, ca exersezi de mult. Parol!

    Răspunde

    • vezi, e clar că, precum la alcoolici, spaima din cauza a ceea ce am trăit în copilărie va rămâne. dar lupt în fiecare zi, mă străduiesc să trec dincolo de ceea ce simt. și yes! nu am combinația mortală, că nu sunt perfecționistă. 🙂 am scăpat.
      of, nu-i așa, la scris să vedem, că e cu grilă! din sute de întrebări doar 10. dar n-o să mă sperii tocmai acum! 🙂
      doar nu-s perfecționistă! 🙂

      Răspunde

  3. Posted by B. on 9 Aprilie 2013 at 10:50

    🙂 Succes! Dar, ce teme fanteziste, majoritatea! Noi, acum nişte ani, la cursul acesta, am avut teme cât de pragmatice cu putinţă. Eu chiar îmi făcusem un site, special pt. examinare/evaluare (în loc de expiratele prezentări .ppt), numai că de pe comp. comisiei de examinare cam greu se putea accesa (pt. că era plin de alte alea, al cui era nu ştia să-l folosească şi nici nu mi-am permis eu să i-l curăţ de ‘scame’).

    Răspunde

    • cred ca lucrul acesta se datoreaza si inaintarii civilizatiei 🙂 acum sunt meserii complet nishate 🙂
      site? special?
      pai era ca si cand ai fi dat un master! 🙂

      Răspunde

      • Posted by B. on 9 Aprilie 2013 at 21:34

        Cu siguranţă trecerea anilor are impact; în grupa în care am fost, temele erau gen formatorul are de pregătit la rândul său un grup de asistente/zidari-faianţari/coafeze/ şi tot aşa. Cât despre master, ei, nu chiar, nu am scris coduri ca să-mi fac site, doar am folosit nişte tool-uri free şi am încărcat tot ce ni se ceruse într-un site de tip rapid (dar, pt. orice eventualitate, am avut separat şi .ppt-ul cerut insistent de către onorata comisie!).

      • noi am prezentat după pps – în contextul în care unele dintre cele de față nu folosiseră niciodată acel program – dar cu ambiție în seara de dinainte au reușit să realizeze ceva excelent. iar cei din grupa noastră voiau să fie antreprenori, în diferite domenii, dintre cele mai nișate și futuriste.
        să fim sănătoși, și voi la fel! 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: