Evadare din Sobibor

27 🙂

Subiect cam dificil cel care va urma – cam dificil pentru că am observat că o parte însemnată a blogosferei are ce are cu evreii. Ba că din cauza lor a murit Hristos, ba că ei vor aduce sfârșitul lumii. M-am gândit că dacă va trece vreunul dintre cei care contestă Holocaust pe aici și va vedea ce scriu, s-ar putea să-mi bombardeze blogul cu zeci de păreri. Dar oricum le voi cenzura, fiindcă la mine acasă sunt absolut stăpână – la ei acasă, eu nu îndrăznesc să le dau peste nas că n-ar avea dreptate!

Pentru mine, evreii sunt prețioși din 3 puncte de vedere. Unul este pur subiectiv – într-un București creștin, în care la cel mai mult 3 luni și la cel mai puțin 1 săptămână eram dată afară de gazde, timp de 2 ani, pentru că veneau alții cu bani mai mulți, o evreică absolut necunoscută, dacă nu era întâmplarea!, m-a ținut la ea 3 ani, fără să-i plătesc. Ciudat, nu? Pentru mine, doamna Meli, care m-a adăpostit pentru că doamna Sara, sora ei, i-a spus despre mine, va rămâne cea mai frumoasă amintire a capitalei, capitală în care locuiește inclusiv mătușa mea (scuze, mătușică, dar acesta este adevărul – tu nu m-ai primit, pe când ea, da!).

Al doilea motiv poate fi pueril pentru unii, dar viața oamenilor este atât de personală… 🙂 Citind despre toate lucrurile pe care le-au avut evreii de înfruntat, de câte ori îmi era greu mă încurajam cu imaginile din documentare sau cărți – Mai rău decât le era lor nu îmi este, așa că dacă ei au rezistat și eu trebuie să mă mobilizez. Dacă ei trăiau cu o cană de supă chioară și un coltuc de pâine, când eu nu aveam ce mânca îmi spuneam că mă voi descurca – unii au rezistat în lagăr ani de zile astfel, mie îmi lipsea hrana câteva zile sau poate săptămâni, chiar ani, nu! Mi-au fost un bun exemplu și de fiecare dată m-am pus pe treabă, gândindu-mă că ei au putut să o ia de la capăt după ce au trăit ororile la care au fost supuși…

Al treilea motiv este spiritual, să zic așa: ceea ce Dumnezeu a binecuvântat, așa rămâne, chiar dacă omul greșește, calcă strâmb, distruge… Ei bine, eu cred că poporul evreu este în continuare în atenția specială a lui Dumnezeu, chiar dacă noi, creștinii, spunem că el este lepădat etc etc, din cauză că l-a răstignit pe Hristos. Nu-mi pasă de intuițiile conspiraționiste care arată spre evrei că ar aduce sfârșitul lumii – se poate spune *unii evrei* nu evreii!

Ok, aceasta era o mică explicație, pentru a putea să înțeleagă oricine de ce mă uit cu interes la orice film despre viața evreilor. De curand, am urmarit Evadare din Sobibor și l-am chemat pe fiul meu să ne uităm împreună, pentru că mi-am zis că este cazul să îi explic unele lucruri. Sigur: filmul este film (a se citi: ireal!) – realitatea a fost mult mai … dură (sunt convinsă, pentru că mintea scenariștilor bate rar viața! Din nefericire!).

(Pentru cei interesați, cu un simplu *despre Sobibor* se poate găsi informație cât să se înțeleagă semnificația acestui loc: 14 octombrie 1943, 16 ore – singura revoltă soldată cu succes, a evreilor dintr-un lagăr de exterminare. )

Aici veți găsi și recomandări de site sau alte date importante. (După cum spune blogul amintit anterior, filmul *Este povestea reala a lagarului de concentrare de la Sobibor, unul din cele 3 lagare construite de germani pentru a duce la indeplinire secreta operatiune Reinhard. Aceasta presupunea exterminarea evreilor polonezi. In cursul acestei operatiuni, in lagarele de la Belzec, Sobibor si Treblinka au fost exterminati aproximativ 2 milioane de oameni din care majoritatea evrei.*)

2 gânduri despre &8222;Evadare din Sobibor&8221;

  1. Foarte frumos articol, multe intamplari urate. Acum ma gandesc la acele vremuri cand nu puteai sa stai in casa ca te luau armata din casa si te impuscau.

    • Într-o societate ca a noastră, pare incredibil să se întâmple tot ce spui tu (de la ceea ce apare în film, până la a te lua la armată cu arcanul), dar dacă ne gândim bine, se petrec și acum lucruri la fel de … scandaloase! Poate nu la nivelul amintit – acum e o formă de agresiune subtilă.

Lasă un răspuns

