Literatura română pentru un puști de 14 ani

A început școala serios.

Deja l-au dat gata pe Eminescu, cei din clasa a VIII-a. Au avut poezia Lacul. Fiul meu a învățat-o ca un papagal, fără să simtă vreun pic fiorul romantismului eminescian. Nu că n-ar iubi (iubește de 4 ani o colegă de clasă la care nu are curajul să ridice privirea pentru a o saluta, așa că nu i-ar trece prin cap să spere mai mult…), dar zice că nu prea înțelege despre ce vorbesc atunci când folosesc eu cuvintele *atmosferă, visarea iubirii, vraja sentimentului, cromatismul trăirii pure, neconcretizarea iubirii* (cu toate că el nu înțelege aceste concepte pentru că mintea lor nu e coaptă să priceapă așa ceva, el trebuie să le știe, pentru că primește notă pe asta! – Am o întrebare pentru cei ce concep manuale – de ce vă plângeți că sunt copiii maturizați, dacă eu trebuie să stau 3 ore cu copilul pentru a-i explica despre toate astea, în așa fel încât să poată să observe elementele specifice poeziei de dragoste, decorul iubirii, visarea cu ochii deschiși – și noi, părinții, le dăm peste ceafă copiilor dacă visează cu ochii deschiși, că au treabă, iar la școală sunt obligați să învețe visările cu ochii deschiși ale altora!!!!!)

Acum sunt la Blaga. Legionar, dar important e că nu strivește corola de minuni. Totuși, nu despre ars poetica lui se învață acum, ci *Izvorul nopții*. Când mi-am văzut copilul consternat din nou pentru că nu înțelege cum poate curge noaptea din ochii iubitei (*Păi, dacă sunt frumoși, ar trebui să curgă soare!* *Sunt frumoși, dar sunt și negri, iar el la negreața 🙂 lor se referă!* *Mami, eu nu pricep deloc de ce cineva care are ochi negri poate fi lumină! Adineauri zicea de noapte!*), l-am pus să asculte melodia interpretată de Florin Bogardo.

S-a mai îmblânzit… *Parcă dacă e și melodie, pot să mai intru puțin în … semnificație!* (zice semnificație cu emfază, ca să ironizeze seriozitatea cu care încercam eu să-l îndoctrinez cu poezia de dragoste)

Citește el aici.

părerile lui Blaga despre ce se va întâmpla în 2000.

Cântec pentru anul 2000 (Lucian Blaga)

Vulturul ce roteşte sus
va fi atunci de mult apus.

Lângă Sibiu, lângă Sibiu, prin lunci
numai stejarii vor mai fi şi atunci.

Mai aminţi-mă-vă un trecător
vreunui străin, sub ceasul lor?

Nu cred să mă vestească cineva
căci basmul ar începe-aşa:

Pe-aici umblă şi el şi se-ntorcea mereu,
contimporan cu fluturii, cu Dumnezeu.

(1943)

Și nu se mai poate opri din râs… *El se teme că o să-l uite lumea și noi învățăm despre el în 2013. Ce de spaime au oamenii mari și uite că nici măcar una ca  asta nu se împlinește!*

Nu știu ce comentarii va face el la examenul de la capacitate, dar un lucru este clar: dacă nu zgârmi prin tv sau internet, dacă nu oferi imagini depravate copilului, el rămâne curat. Cu alte cuvinte, unde vor să ajungem cei care coordonează tv și învățământul?

P.S. Pe această cale, mulțumesc celor care au site de literatură și poezie. Mulțumesc pentru că uneori nu am timp să ajung la cealaltă bibliotecă a mea, unde sunt cărțile cu clasici, și folosesc ceea ce postează ei. Da, tehnologia e și bună, dacă știi cum și când să o folosești.

 

 

Lasă un răspuns

