Educația modernă

Sunt cateva organizatii care lupta ca si in Romania sa existe posibilitatea de a se face scoala acasa. Dupa ce am vazut ce inseamna aceasta, in strainatate, spun ca ma declar absolut de acord cu acest sistem, daca exista conditiile ca el sa fie respectat ca acolo 🙂 .
Mai jos, redau marturia cuiva drag, din SUA:
……………………………………………………….

Am doi copii, o fetita de patru ani si un baiat de sapte. Locuim in Statele Unite. Tati e american. Eu vorbesc romaneste cu ei si ei inteleg foarte bine, dar imi raspund in engleza.
Cu tati vorbim doar in engleza. Incerc sa ii invat si franceza, pe care o vorbesc de mică (plus încă alte 2 limbi). Am pasiune pentru educatie si pentru limbi straine, asa ca am hotarat sa facem homeschooling. De ce sa ii trimit la scoala sapte ore pe zi, cum este in SUA, sa nu invete mai nimic si sa nu am timp cu ei de discutat in romaneste si in franceza?
Așa am ajuns că dialogurile noastre sunt bilingve si uneori trilingve.
Eu vorbesc in romaneste, ei imi raspund in engleza.
Uneori le spun acelasi lucru atat in romaneste cat si in franceza, ca sa invete.
Cand introduc franceza, imi raspund in romaneste.
Este ca si cum limba a treia impinge limba a doua la suprafata.
Ciudat, nu: deși romana este limba lor maternă, este … a doua lor limba – asta inseamnă sa locuiesti intr-o tara unde se vorbeste engleza. Dar, cu toate acestea, perseverez si le citesc carti in romaneste si le-am aratat Maria Mirabela pe YouTube. Cand vorbim cu rudele pe Skype sau pe viu, copiii mei o dau pe romaneste un pic.
Acum cateva zile, fetita mea i-a spus mamei mele pe Skype, “I’m dor de tu.” Si apoi s-a uitat la mine stiind ca a gresit ceva si mi-a zis, “How do you say I miss you?” “Mi-e dor de tine.” Si ea repeta, “Mi-e dod de tine.”
( r-ul romanesc este mai dificil de pronuntat pentru ea. De pilda, la “sare” ii spune “sade” si la “mare” – “made.”)
Azi a venit sa ma intrebe ceva. “Mommy, can you play with me? But you have to talk only English, not romaneste.” “Pai de ce sa vorbesc doar in engleza?” “My puppies don’t understand romaneste.” Imi arata patru catelusi de plush, trei mai mici si unul mai mare, caruia ii spune Mama Doggie. Si zice, “Look, get her to tell them something in romaneste.” “Copii, hai sa mergem afara la joaca,” zic eu cu Mama Doggie in mana, ca si cand ea vorbeste, miscand-o ca la teatrul de papusi catre cei trei catelusi mai mici. “You see, they don’t understand,” zice fetita mea cu o privire de milioane, ca si cum “quod erat demonstrandum.”
Baiatului ii place seria de carti Povesti cu animale, Mica biblioteca. Sunt 12 volume relativ mici, traduse din italiana in romana. Fiul meu pronunta numele lor foarte frumos, cu accent american: Poc-Poc, Norisor, Ghinduta.
Intr-o zi se tocmeau ei pe ceva afara, la joaca. Am auzit-o pe fata cerandu-i lui sa ii dea o jucarie, tot dialogul fiind in engleza pana atunci. “In nici nu caz!” l-am auzit pe el spunand foarte serios, in romaneste. Am fost uimita ca stie expresia si ca a folosit-o atat de potrivit in contextul lor.
O alta expresie pe care o folosesc ei in romaneste este “de tot,” ca de pilda “mare de tot,” “mic de tot.” Cand vorbesc cu mine despre ceva mare, eu le spun ca este “mare de tot.” Si ei ma intreba din nou in romaneste, sa se asigure, “e mare de tot?” cu accentul de rigoare.
Sunt convinsa ca daca ii aduc in Romania o luna de zile isi dau drumul sa vorbeasca bine “de tot.” Ramane de implementat…

…….

Adriana Zoder face homeschooling cu cei doi copii ai ei in Gatlinburg, Tennessee, SUA. Publica blogul http://www.HomeschoolWays.com si a scris doua carti despre scoala acasa, care pot fi cumparate pe Amazon.com: 101 Tips for Preschool at Home si 101 Tips for Kindergarten at Home.

4 gânduri despre &8222;Educația modernă&8221;

  1. Pingback: Thoughtful Thursday Week 4 - Guest Posting

Lasă un răspuns

