Zanele din Valea Cerbului – Nestor Urechia

Am luat cartea pentru că un ecou în mine venea dinspre copilul care a citit această carte și a fost foarte încantat. Da, de cand e ea scrisă, din 1904, într-unul dintre ani, am parcurs-o și eu🙂 , convinsă că e cea mai frumoasă carte cu zane – pentru că pe vremea aceea nu se puteau urmări pe nicăieri filme cu Tinker și surorile ei care patronează anotimpurile sau fenomenele…

Știu eu că patriotismul este un cuvant învechit pentru romani, dar (din acest patriotism care mă reprezintă, demonstrandu-mi în că o dată vechimea de milenii pe acest pămant) spun că n-ar trebui să existe copil care să ignore această carte. Ca profesor de romană, dacă uit să o recomand, ar trebui să-mi amintească cel de geografie – a, sigur, învățătoarea ar trebui să înceapă cu ceva scenete din ea, la clasă, dar hai să o sărim pe ea, biata, că se pare că abia pe la 10 ani copiii încep să știe să citească vartos…

De ce e dovadă de patriotism citirea acestui volum? Pentru că e scris din dragostea de Bucegi și Valea Prahovei. Diriginte al construirii șoselei Campina – Predeal între 1896 – 1916, Urechia a demonstrat că nu e numai numele de el, ci și organul, așa că a tras cu urechea la poveștile celor printre care a stat, a mai inventat el ceva, a avut și o fiică pe care trebuia să o amuze cu ceva povești, așa că a dat lumii această poveste despre zona respectivă.

Cartea e adorabilă. Eu o recomand în mod deosebit celor care sunt topiți după cursuri de scriere creativă – nu mai dați banii pe a-i asculta  pe cei de azi, mergeți la cei de ieri, respectivul inginer-scriitor, și veți învățat tot: cum să puneți nume, cum să folosiți dialogul, cum să nu plictisiți cititorul, cum să lăudați valorile, cum să puneți gaz pe foc în clipele de intrigă…

Dacă Disney avea cartea asta, renunța la toate celelalte scenarii în care evoluează (recunosc!) preferata mea Tinker.

Eu zic să dați o tură pe la anticariat și să citiți cu cei dragi povestirile micuțe și animate ale lui Urechia.

 

Lasă un răspuns

