Despărțire după 38 de ani, libertate pentru prima dată

În urmă cu 38 de ani, doi tineri s-au căsătorit. Azi, când ar trebui să serbeze, ea are bagajele făcute să plece, pentru că el a dat-o afară și deja s-a pronunțat divorțul. Femeia îmi spun: *Cum să fac partajul: În afară de faptul că eu am stat aici și am muncit pentru a întreține lucrurile, toate erau așa de când am venit eu. El era stăpânul casei și al fabricii care se află lângă casă. Dacă eu fac partaj, cine știe ce scandal mai iese; și-apoi ce nevoie mai am eu de ceva de la el, dacă el nici când ne înțelegeam nu schimba niciun cuvânt cu mine – dacă primesc dreptul să stau într-o cameră aici, nu cumva o să ajuns să vărs venin, din cauza scandalurilor pe care le face, datorită tulburării lui bipolare, pe care am suportat-o cât am știu că e al meu, dar pe care acum chiar că nu aș mai putea-o îndura, știind că mă urăște atât…*

Doamna aceasta minunată are un singur copil, căruia – pentru că atât de îndrăgostită a fost de tată – i-a pus numele lui. *De ce să fac partajul? Oricum, totul îi rămâne copilului. Așa că nu are rost să mă dau eu mare că merit ceva. Copilul merită însă totul.*

Astăzi vor veni două mașini să ridice tot ce are ea, rețineți – doar cărți și haine, nicio piesă de mobilier, niciun obiect, chiar dacă ea l-a cumpărat, chiar dacă ea a lucrat, în vreme ce el a stat acasă, ca bolnavul lui pește prăjit. Fiul i-a cumpărat o garsonieră la Râșnov și acolo va locui până la final, având grijă de nepoți.

Mă uit la ea: a fost bolnavă de cancer și a intrat într-un tratament de probă cu niște substanțe pe care atunci le creaseră. La unele dintre colegele ei, tratamentul nu a avut rezultat, la ea, da. Și-a reluat viața și locul de muncă. Noi am cunoscut-o pentru că era asistenta doctoriței de familie și copilul meu de bebeluș și până la adolescență doar cu ea a crescut, cu zâmbetul ei, cu desenele ei cu rățuște, cu bucuria ei de a-l vedea zâmbind.

Azi pleacă și mi-a lăsat un cadou alcătuit din două piese: acum 40 de ani, la sfârșitul liceului, purta o rochie neagră de catifea, care se pare că nu intră pe nicio altă persoană din anturajul ei, în afară de mine. Și un fel de capă, care să facă din mine o persoană elegantă. I-am dat și eu haina mea preferată de iarnă, rugând-o ca, dacă nu o poartă, să o ofere unei fete care nu a avut în viața ei ceva modern, unei fete care va tresări de fericire să poarte acea culoare și să aibă un asemenea model la haină. Mi-a promis că o poartă ea, pentru că nu are nimic atât de gros, în capitală vremea fiind mai liniștită decât la Râșnov.

Am crezut tot timpul că lucrurile se vor schimba: că el va renunța să o alunge, că o va ruga să rămână, că o va accepta chiar dacă nu de plăcere cel puțin de ochii lumii sau de rușine față de copilul lui, de rușinea norei și mai ales de rușinea mamei lui, care tot timpul i-a ținut partea soției, știind că el este ciudat. Nu, nu s-a schimbat nimic. Ea pleacă și de acum ne va așptepta acolo, la munte, unde vom vedea și noi pentru prima dată parcul cu dinozauri, unde ne vom plimba cu ea pe cărările de munte pe care le va descoperi încetișor, căci ce mai știe ea despre acele locuri, fiind plecată de 40 de ani?

Există oameni pe care îi iubești, deși nu-ți sunt rude și ai vrea să faci schimb cu mulți din familia ta pentru a-i primi pe ceilalți să fie cu tine mereu. Există oameni care merită îmbrățișați pentru ceea ce sunt și alintați pentru ce au făcut bun și nu a fost observat de ceilalți.

Pentru mine, doamna M este o învingătoare. Nu a fugit când îi era greu cu soțul lângă ea, dar a plecat când el s-a pronunțat pentru așa ceva… Nu-i așa că a făcut exact ce trebuia? Poate el o să cadă bolnav la pat și ea ar trebui să-l îngrijească încă 30 de ani de acum încolo. El a considerat că nu are nevoie de o astfel de îngrijitoare, așa că ea este dezlegată de o asemenea responsabilitate. În plus, este o femeie de 60 de ani, care arată de 45 și merge într-un loc unde oamenii au respectat-o mereu și nu se știe cum se poate scrie istoria…

Un șut în fund, un pas înainte… Urât spus și răutăcios gest, dar rezultatul e cel care contează.

O iubesc pe doamna M cu toată inima mea și îi doresc să fie fericită.

Va fi. De ai lui, Dumnezeu are întotdeauna grijă. Oriunde ar fi obligați să se refugieze pentru că sunt alții care nu-i suportă.

6 gânduri despre &8222;Despărțire după 38 de ani, libertate pentru prima dată&8221;

  1. acum 15 ani îmi spunea cât de greu îi este, că nu mai poate îndura, dar că a făcut un legământ să vrea să-l ducă la capăt. ciudat, nu? o femeie chinuită se străduiește să ducă la capăt ceva ce o apasă. iar el, pune capăt, pentru că boala îl determină să o vadă ca pe un animal – aviz amatoarelor, care stați în casa soțului și apoi vă veți trezi că nu aveți nimic, dacă vă aruncă pe ușă, cu puținul pe care vă dă voie să-l luați.
    da, eu cred că îi va fi mai bine acum, pentru că în mijlocul nebuniei tu însăți o iei razna. singură, măcar îți găsești lucruri interesante de făcut și te simți utilă celor din jur.
    mulțumesc, Ana, pentru că rezonezi pe încrederea mea.

  2. abia aștept. aseară când am vorbit era așa de fericită.
    să pleci după 38 de ani doar cu cărți și haine – deși avea o sumedenie de alte lucruri, dar era prea demnă ca să le ia, îți dai seama câte a cumpărat ea în acest timp, totuși a lăsat totul acolo…
    și era fericită că se apucă să-și umple biblioteca – el a disprețuit-o toată viața că ce mare lucru e să citești…
    cum termină de aranjat cum o vizităm…

  3. brrr, ce poveste lunga si trista. Cati ani si cate zile si cate ore si cate minute de umilinta!
    Nu imi e de lucruri ca lucrurile le fac si le desfac (habar nu am de ce noi romanii ne cramponam de ele), dar cum as putea sa ma vada copilul meu murdarita? ce exemplu sa aiba copilul despre dragoste si echilibru si casnicie? Daca ajunge copilul sa creada ca asa e normal?

    • bine punctat. eu sunt un copil care și-a văzut mama umilită, bătută și dată afară din casă în fiecare zi, timp de 20 de ani și multă vreme după aceea, aflam toate astea prin telefon, pentru că eu plecasem de acasă, iar ea încă nu…
      un copil care trece prin toate astea are mai multe dureri decât faptul că ai primit serviciu de tacâmuri de argint și nu ai avut curaj să le iei cu tine, bijuterii pe care le lași în urmă de frică să nu te urmărească sau să te facă de râs că le-ai luat fără drept – deși ți-au fost date cândva, nu?
      of, ce multe sunt de spus…
      și știi care e culmea? Puțini oamenii s-ar despărți din cauza violenței, în schimb 99% o fac pentru atracție sexuală…
      oare sexul e un motivator mai puternic pentru a pleca (și căsnicia poate fi bună) decât bătaia și umilința?

Lasă un răspuns

