Să știi că-ți mulțumesc. Ție.

Ai cântat vreodată într-un cor? Ai ajuns vreodată la repetiție, cu sufletul la gură de alergat pentru a ajunge la timp? Te-ai așezat liniștit pe scaun, senin? Te-ai gândit că nu te poate acuza nimeni că din cauza ta va ajunge mai târziu acasă? Și apoi l-ai auzit pe dirijor cum 10 minute a mormăit despre cei care întârzie, pentru că (în vreme ce tu ai fugit vreo 2 stații, dacă tot nu a venit tramvaiul, dar ți-ai propus să fii acolo la fix!!!) totuși sunt vreo 5 care nu s-au prezentat la ora stabilită! După ce ați mai stat 10 minute, fiindcă nu se putea începe cu trei tăuni și două muște, când au intrat cele 5 musculițe de oțet, nimeni n-a mai zis nimic, de teamă că iar se pierde timpul și v-ați apucat de vocalize?

Nu-i așa că cei trei tăuni și cele două muște, cei cumsecade și gata de sacrificiul propriu pentru binele tuturor, încasează pliciul meritat de cele 5 musculițe de oțet care, grațioase, se strecoară pe lângă mustrare? Nu-i așa că uneori te-ai săturat să fii cumințenia pământului și-ai vrea să fii dintre cei care fac boacănele și totuși nu pierd distracția?

Am încercat acest simțământ și atunci când am cântat în cor, dar și atunci când, timp de doi ani, am fost, alături de partenerul meu, perechea centrală din ansamblul de dansuri clasice din liceul meu. Noi ajungeam primii, ceilalți veneau după o jumătate de oră, noi eram martorii furiei profesorului, ei nu prindeau niciun cuvânt plin de nervi, pentru că tot coșul de gunoi era aruncat în capul – sau inima! – noastră.

De curând mi-am adus aminte de situațiile acestea.

Se spune peste tot: tineretul nu mai e interesat de cărți, prea goale sunt bibliotecile, lumea citește prea puțin, nimeni nu mai cumpără o carte… S-a gândit cineva vreodată la cei care sunt interesați de cărți, la cei care merg constant la bibliotecă, la cei ce citesc (nu mult, dar o fac!!!)?

Azi mi-aș dori să spun mulțumesc celor puțini care mai trec pe la bibliotecă. Și celor care deschid cărțile în librărie, chiar dacă nu le cumpără. Le mulțumesc celor care cumpără cărți, chiar dacă asta înseamnă să renunțe la ceva ce-și doresc (da, da, există un fel de martiraj la care se supun: nu mi-am cumpărat desert sau poate am sărit și peste felul doi timp de 2 săptămâni pentru a reuși să intru în posesia volumului preferat!). Le mulțumesc celor care povestesc într-o discuție oarecare ce anume i-a tulburat într-o carte. Le mulțumesc celor care împrumută prietenilor o carte pe care aceștia nu o pot găsi în altă parte. Le mulțumesc celor care fotografiază un fragment dintr-o carte și trimit imaginea într-un mesaj privat sau o distribuie pe net. Le mulțumesc celor care transcriu pe net poeziile care li s-au părut impresionante și celor care își dedică timpul căutând prin cărți vechi să scoată la lumină lucruri interesante, cu care se delectează ei, apoi îi bucură și pe ceilalți. Le mulțumesc tuturor celor care au o bibliotecă în casă, dar și celor care suferă pentru că nu au bani să-și cumpere cărțile dorite. Le mulțumesc celor care abia așteaptă să ajungă acasă pentru a termina cartea pe care au început-o cu o zi înainte. Le mulțumesc și celor care întârzie la o întâlnire pentru că au vrut neapărat să știe finalul capitolului. (Deși lipsa de punctualitate mi se pare cel mai urât obicei!)

Mulțumesc.

9 responses to this post.

  1. Posted by Mihaela on 4 Mai 2017 at 12:09

    M-am regasit in povestea cu acel cor (am fost in cor, prin scoala generala, sustineam recitaluri pe la radio si diverse institutii). Si apoi, tare bine m-am simtit citind ultima parte a postarii tale. M-am regasit in tot ce ai scris. Si daca TU ai spus toate astea, si daca EU ma regasesc, inseamna ca INCA mai e loc in lumea asta (a virtualului) si normalitatea fireasca a omului. Foarte mult mi-a placut articolul tau. Si… ITI MULTUMESC la randul meu.

    Răspunde

    • Posted by Esgeea on 5 Mai 2017 at 19:00

      Mai este loc întodeauna de părțile frumoase ale caracterului uman 🙂

      Răspunde

      • Esgeea, vreau să-ți spun că am dat aseară articolul tău prietenelor care au făcut și ele testele etc… Ai fost sursa noastră de cunoaștere!!! Mulțumim mult de tot.

      • Posted by Esgeea on 6 Mai 2017 at 18:05

        Ma bucur tare mult de apreciere 🙂 Multumesc asemenea!

    • Mihaela, am scris asta pentru că am simțit că, într-un fel, cei care citesc trec nevăzuți dintr-un motiv mercantil: editurile care nu-și vând cărțile se plâng, se plâng, se plâng. După atâtea ediții ale târgurilor de carte la care am fost prezentă, după descoperirea fenomenului în sine… sincer, 90% din ce se publică ar fi mai bine dacă ar rămâne în copac, sub formă de creangă, coajă etc… decât să apară pe piață. Cine binevoiește să citească și să cumpere o carte, o face pentru că i se pare normal. Cine nu, face o alegere. Să suport eu continua lamentare că nu citește nimeni când cumpăr cărți cu geamantanul și am ajuns de râsul prietenelor 🙂 … chiar m-am săturat… 🙂

      Răspunde

  2. Ahh, mai sa uit sa caut cartea aceea pentru urmatoarea intalnire a clubului de carte! Citind Multumesc-urile tale mi-am amintit :). Si eu iti multumesc!

    Răspunde

    • Și pe mine m-a pălit la un moment dat, în timp ce făceam planul pentru luna asta, care e cea mai agitată din an!, ideea că poate n-o să am timp s-o citesc. Mâine însă mi-am programat să mă duc prin anticariat și librării pentru a vedea dacă o găsesc.

      Răspunde

  3. Și eu am fost la cor in liceu. Ce amintiri frumoase mi-ai trezit. ❤️

    Răspunde

    • Și ce tare era când cântam noi (cei de vârsta mea, nu voi, cei de a ta!!! 🙂 ) acolo, dedicați, voioși… 🙂 Citesc În spatele blocurilor, cartea Marei Wagner și-mi aduce aminte de copilărie – am senzația stranie că eu am scris-o.
      Nu știu dacă pentru tine, care ești mai mică, ar crea aceeași atmosferă, dar cert este că te înțeleg foarte bine – amintirile mele frumoase sunt treze.

      Răspunde

Lasă un răspuns

