Piticuț, zis și Cinabru – E.T.Hoffmann

Ideea cărți este încântătoare: se naște un copil monstruos, pe care nici părinții lui nu-l suportă, așa că cineva cu o inimă mare îl mângâie și din acel moment se schimbă complet soarta lui. Tot ce fac alții minunat, se pune în seama lui; deci drumul lui este cât se poate de luminos. Cântă unul, e felicitat Cinabru; intepretează unul, este adorat Cinabru, se iau decizii de stat, se consideră că-i aparțin lui Cinabru. Înaintează Piticuț de mai mare dragul.

Pare o carte amuzantă. Problema e că … nu e! Pentru că, dacă Cinabru ar fi un drăgălaș, care să se bucure de această posibilitate, dar să-i respecte pe oameni, totul s-ar rezolva frumos, însă el este răutăcios, nesuferit și-i rănește pe toți, bucurându-se să profite de ochii închiși sau prost deschiși ai oamenilor.

Subiectul nu este unul pe care-l agreez eu. Nu-mi place să urmăresc personaje care ajung departe fiind nimeni. Nu-mi plac oamenii, și nici piticii, care se folosesc de imaginea altora pentru a deveni cineva. În plus, cartea mi se pare scrisă în mod fad.

Poate pentru alții este dragostea vieții lor, dar pe mine nu m-a cucerit. Da, am citit-o ca să-i înțeleg punctul de vedere, am descoperit umorul în ea, ascuns bine, parcă doar pentru cei hâtri. Un lucru e clar: am fost foarte fericită când s-a terminat, e o cărțulie de 150 de pagini, nu e cine știe ce, însă și finalul m-a dus spre isterie…

Cu cine să semene sărmanul copil profitor, dacă însăși mama lui, după ce-l vede mort, îl cere *pentru a-l împăia și arăta oamenilor, doar-doar o mai scoate și ea un ban pe el*… Stilul acesta de subiect, despre oameni haini, fără niciun pic de bun simț, mă dezgustă.

Altora poate le place. Să știți, deci, ce găsiți în carte aceasta.

P.S. Cartea este considerată una dintre cele mai importante cărți ale copilăriei. Comicul de situație poate să o recomande, pentru copiii care au ceva semințe de moralitate însămânțate de părinți sau școală. Dar pentru cei care sunt deja pe panta alunecării spre răutate și cinism… n-aș recomanda-o.

 

Lasă un răspuns

