Ecosistemul pe înţelesul celor mici – Biblioteca Emil Gârleanu

De vreo patru ani colaborez cu această bibliotecă pentru copii şi tineret şi, trebuie să recunosc, mă simt în elementul meu printre cărţi şi cititorii cei mici.

Zilele trecut am aflat despre această activitate la care aveau să participe copiii de la Grădiniţa 241. Am căutat pe net ceva care să aducă măcar a schemă, a sugestie pentru un astfel de subiect, la vârsta de 4-7 ani. Nimic.

Am început să dau telefoane pentru a mă pregăti cât mai bine. Prietena mea, doctor în biologie, îmi spune ce trebuie să conţină o lecţie despre ecosistem:

Ecosistemul este alcătuit din biotop şi biocenoză, adică suma factorilor cu viaţă şi fără viaţă…

La Biocenoză e simplu: totalitatea plantelor şi a animalelor

La Biotop, însă… Acesta înseamnă unitatea celor 5 factori fără viaţă:

1. fatorii fizici:

a. temperatură

b. umiditate

c. luminozitate

2. factorii chimici:

a. oxigenul

b. carbonul

– din apă şi din aer

3. factorii biologici – daţi de caracteristicile pământului

4. factorii mecanici

a. cutremure

b. furtuni – şi alte derivate

c. curenţi de apă

5. factorii geografici

a. altitudine

b. latitudine

c. longitudine

Simplu, nu? 🙂

Bun, cum se pot prezenta aceştia pe înţelesul copiilor?

A, nu-i dificil, dacă ai câteva jucării în formă de animale, pe care le poţi grupa: din fermă, din junglă, de la Pol… Apoi, nu-i dificil dacă ai cărţi – şi aveam, doar eram la Biblioteca de copii Emil Gârleanu, nu? 🙂 – care sunt foarte viu colorate, bine realizate, cărţi pe care le-au trecut copiii din mână în mână (şi care i-au determinat să zică: putem lua şi noi cărţi acasă când plecăm?).

Evident, lucrul cel mai important în relaţia cu copiii de 4-7 ani a fost să le adresez întrebări, multe întrebări, în felul acesta dându-le posibilitatea să vadă cât de multe ştiu ei despre ceea ce ar putea crede că e greu – concluzia ar fi că nu le va mai fi frică să abordeze subiectul şi vor pune mâna să devoreze ecosistemele (care-i sperie şi pe profii de geogra care le predau la clase de liceu!).

Eu am mai folosit şi alte cărţi din care-am luat poezii sau ghicitori despre animale, plante şi flori, povestiri despre fiecare aspect din ecosistem. Sunt multe resurse pe care le puteţi folosi, dintre cele mai vechi, dar ceva nou, descoperit anul trecut se prezintă în două volume: Alfabetul naturii – Păsări printre flori şi Cartea cu portrete. Pentru că tot vine Gaudeamus în Bucureşti, dacă ajungeţi la Editura Iulian, măcar răsfoiţi cele două cărţi ale lui Nicolae Dragoş şi dacă vă convin(g) nu mai staţi pe gânduri!

Dintre enciclopediile care-au apărut pe piaţă înainte, am folosit Planeta Pământ de la DeAgostini şi Întâmplări uimitoare din lumea animalelor (aceasta este dintre enciclopediile 3D, cunoscute ca”enciclopediile cu ochelari”). Iar de la Editura Ad Libri este foarte impresionantă Terra văzută de sus, pentru copii – Yann Arthus-Bertrand.

Cred că cei mici au fost foarte încântaţi de tot ceea ce au putut vedea pentru că altfel nu întrebau cu atâta frenezie… Putem să împrumutăm cărţi, putem lua şi noi cărţi acasă? Pentru cei care vor să-şi ajute copiii să fie prieteni cu cărţile, un drum la bibliotecă este prima opţiune, iar participarea la astfel de activităţi, cu siguranţă, că va fi benefică.

Lasă un comentariu